tisdag, november 03, 2009

Tema film(atiseringar)

Denna vecka är ämnet film i Lyrans Tematrio. Filmatiseringar snarare. Och för att kunna jämföra boken versus filmen ska man ha "tagit sig igenom" båda, men då jag börjar fundera på saken verkar det som om det sist och slutligen inte skulle finnas så många exempel jag kan ta till. Ofta har jag antingen läst boken eller sett filmen... Mina val blev därför rätt mainstream.

1. Sagan om Ringen. Jag hade (och har fortfarande) inte läst den avslutande delen i trilogin, ajabaja! Filmatiseringen var enligt min åsikt väldigt snygg, men så var jag heller inte ett megafan med starka åsikter om hur saker och ting borde vara. Ok, scenerna ur skogen i den första boken finns inte med i filmatiseringen, medan the löööv story mellan Arwen och Aragorn inte alls står att finna i böckerna. Men ändå, visst är både filmerna och böckerna bra!
2. Harry Potter. Här hade jag fler åsikter; jag hade redan läst böckerna (så långt de hade hunnit) då den första filmen kom ut, och i början hade jag av någon anledning stora problem med Radcliffe-Harrys utseende, han såg inte alls ut som jag hade tänkt mig honom. Så vande jag mig, och den största protesten jag numera har mot filmatiseringen är den fula och fnig varulven i den tredje filmen. Jag tycker varulvar är obehagliga, men vad tänkte de riktigt där? Något spinkigt som springer omkring i halvhukande ställning? Bah!
3. Millennium. Då jag såg den första filmen kunde jag minnas replikerna ur boken medan de sades, däremot mindes jag inte vem som var skurken :D. Tala om perfekt; då kunde jag njuta av både boken och filmen. Vad gäller den andra filmen mindes jag dock allt, kanske var det delvis därför jag tyckte bättre om den första filmen?

Nu märker jag att mina val dessutom inte handlar om enskilda filmer utan snarare bokserier som har filmatiserats, lite svårare att skära dem över samma kam, det är ju trots allt (hittills) frågan om tre, sex respektive två filmer...

Inga kommentarer: