tisdag, november 17, 2009

Skildring av bibelbältet

Se till mig som liten är av Kaj Korkea-Aho XXXX-
Finlandssvensk debutant som skrivit en berättelse om Kasper som arbetar på korvfabriken i en by utanför Jakobstad i Österbotten. Han träffar den några år yngre gymnasieeleven Lina och de blir ihop. Lina är troende, Kaj är det inte, men det orsakar sällan några problem mellan dem två, medan Kaj däremot hamnar på kollisionskurs med Linas extremreligiösa mamma.
För några år sedan skulle jag inte ha fått ut lika mycket av boken, men numera har jag många vänner från det "bibelbältet" Österbotten och vet att bönehus och "bullaligan" är närvarande på ett helt annat sätt än i södra Finland. Jag gillar Korkea-Ahos skildring, och även om det ibland blir för dramatiskt med dödsfall hit och dit är jag förtjust i hur det småningom kryper fram allt mer och mer sanning även från de håll där man kanske inte förväntat sig att det ens låg något begravt under ytan.

2 kommentarer:

Levoläs sa...

Tyckte du att det var en ungdomsbok eller en vuxenbok? Jag funderade precis som du också på att jag för 10 år sedan inte visste att bibelbältet existerade. Ur den synvinkeln får man väl tycka att boken har en plats i den finlandsvenska litteraturen.

Bokbabbel sa...

Nja, den handlade om unga men jag tänkte nog på den som en vuxenbok. Javisst har den här boken en plats, själva miljön är bara så främmande just för mig som är från södra Finland