måndag, januari 21, 2008

Språkfemman

Veckans bokfemma har temat språk, fritt för tolkning även denna vecka.

"Du eller aldrig" av Malin Kivelä Ack så vackert och enkelt och stilrent och eget språk, vill själv ha ett sådant! Och så vill jag äga denna pärla till bok!
"Populärmusik från Vittula" av Mikael Niemi Om tornedalssvenskarna som inte är svenskar och inte finnar. Och meänkieli, som är finska men ändå inte.
"Ett öga rött" av Jonas Hassen Khemiri Boken som gav blattesvenskan ett skriftspråk och som jag till min förvåning gillade, jag som annars är värsta språkpolisen.
"Montecore" av Jonas Hassen Khemiri Rekommenderas endast för dem som läst franska och därmed förstår alla "försvenskningar" av franska ord.
"Hon går genom tavlan ut ur bilden" av Johanna Nilsson Nu är det nog lääänge sedan jag läste denna bok men jag vill minnas att den hade ett vackert språk plus att den annars också var så otroligt bra.

1 kommentar:

M for CityStyle sa...

Vad kul, jag hade också Jonas Hassen Khemiri med i min bokfemma. Glömde dock att ta med Johanna Nilsson. Läste hennes De i Utkanten älskande i somras. Otroligt bra!