tisdag, januari 15, 2008

På publikens begäran :P

Ok, här är alltså min läsning under den senaste tiden.

"Extremely Loud and Incredibly Close" av Jonathan Safran Foer XXXX½
Denna bok var först ut i semesterhögen eftersom NY var första stoppet på resan och boken utspelar sig i den staden. Hade läst översvallande recensioner om boken och var kanske lite rädd för att jag skulle ha för höga förväntningar, men nu sällar jag mig glatt till skaran av dem som skriver översvallande recensioner om denna bok. Ååh, den var så bra!! Årets första bok, och kanske en av de bästa!! 9-åriga Oskars pappa dog i WTC-attacken, och när Oskar hittar en nyckel bland sin pappas tillhörigheter beger han sig runt i NY för att ta reda på i vilket lås nyckeln passar. Boken var gripande och väldigt speciell, samtidigt som jag tycker mig hitta inslag att såväl Haruki Murakami som Mark Haddon i den. Bra New York-läsning dessutom. Rekommenderas varmt!

"Busters öron" av Maria Ernestam XXX
Efter att ha läst Safran Foer hamnar säkert de flesta författare i skymundan en stund, men Ernestam gjorde det med besked. Mycket tramsande om blommor som inte intresserar mig alls, dessutom irriterade jag mig på språket som försökte göras vackert men bara kändes tradigt. Historien var för otrovärd och njaa... Fast pluspoäng för en oväntad grej i slutet!

"Rödhake" av Jo Nesbö XXXX+
Harry Hole utreder insmuggling av ett farligt vapen till Norge i denna deckare som nästan gav mig spionromanskänsla. Bra var den (dock), och titeln var bra (alltid pluspoäng för kluriga eller passande titlar!). Olika namn som "blandades ihop" gjorde mig som febrig läsare aningen råddig emellanåt.

"Den trettonde historien" av Diane Setterfield XXXX-
Tidigare i dag skrev jag ett citat ur denna bok som jag tyckte om =). Själva boken känns svårbedömd eftersom jag tycker om berättarens vurmande för böcker (aldrig fel med böcker om sådant, tänk nu bara på underbara Vindens skugga), men själva huvudhistorien (bokälskare blir kontaktad av mystisk bestsellerförfattarinna som vid livets slut vill berätta sitt livs historia) blev lite... tja, ibland var den bättre, ibland sämre. Den plockade dock upp sig i slutet och löste spöktramset snyggt!

"Vi ses på Quentins" av Maeve Binchy XXX+
Det var synd att hotellet vi bodde på i Mexiko inte hade en "biblioteks"hylla där turister kan lämna kvar utläst semesterlitteratur. Då hade nämligen Busters öron och Vi ses på Quentins gott fått stanna kvar i solen.
Binchy har (åter) skrivit en harmlös roman, och om man har läst fler av hennes böcker kanske det kan vara trevligt att känna igen gamla karaktärer som alla dyker upp på restaurangen Quentins som huvdpersonen Ella ska göra en filmdokumentär om. Men snälla någon en sådan löjlig bok, någon stötte på problem i livet och plötsligt ställde alla äckligt godhjärtade människor upp och hjälpte halvfrämlingar. Jaha. Kanske är jag för icke-godhjärtad själv, men den här boken kändes helt enkelt fånig!

"Box 21" av Roslund&Hellström XXXX-
Denna bok visar minsann upp samhällets sämre sidor då den handlar om prostitution, människohandel och våld i olika former. På något oförklarligt sätt tyckte jag att boken inte var riktigt i min stil, kanske saknade jag ett mer Camilla Läckbergskt-perspektiv på polislivet, men visst var boken bra! Överraskningen på sista sidan hade jag redan räknat ut, men jag hade samtidigt blivit besviken om jag hade gissat fel.

"Var är min syster" av Sven Nordqvist XXXX-
En underbar bilderbok av allas vår favorit, Pettson&Findus pappa. Nordqvist berättar själv i slutet av boken att idén för denna bok legat och grott i typ 25 år, men att den nu först förverkligades. Det är också den enda bok han först har ritat bilderna till och de är huvudsaken i boken, det är meningen att barn ska kunna "läsa" boken även utan vuxna. Och vilka fantastiska bilder alltså! Man känner igen Nordqvists stil med alla de underbara detaljerna samtidigt som bilderna är lite mer drömska och pastellfärgade. Efter en dags tentläsning var det väldigt vilsamt att bläddra i denna skatt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

äntligen någon mer som inte blev helt såld på Busters öron. Jag längtade lite till slutet när jag läste den ... :)

Bokbabbel sa...

Hehe, ibland känns det skönt med den sortens bekräftelse; att någon annan inte sällar sig till fanklubben alltså