tisdag, januari 29, 2008

Let it snow

"Snö" av Maxence Fermine XXXX
I brist på riktig snö utanför fönstret fick jag nöja mig med denna bok.
Den är en tunn liten skatt som handlar om Yuko som lever i Japan i slutet av 1800-talet. Yuko tycker att haikun och snö och haikun om snö är det vackraste som finns, och man får följa Yukos utveckling som poet och de "äventyr" han råkar ut för. Poetiskt och vackert och väldigt snabbläst samtidigt som man vill läsa boken riktigt långsamt, suga på varje ord. Fin!
Jag trodde förresten att Maxence var ett kvinnonamn och föreställde mig författaren som en liten och späd mörkhårig kvinna. Det är inte alltid jag föreställer mig författaren (däremot är det ofta jag blir förvånad när jag ser bilden av författaren så någonslags uppfattningar tycks jag ändå forma) men den här gången var jag säker på min sak. Hehee, Maxence är en blond man i typ medelåldern, normalviktig och därmed inte späd. Hur fel kan man ha alltså?

Jag har uppdaterat länkarna igen, hojta till om ni anser att där saknas någonting! Nu ska jag läsa en stund, riktiga böcker och inte bara bokbloggar! :P

Inga kommentarer: