onsdag, januari 16, 2008

Lately I've been reading...

"Lyckans hjul" av Kajsa Ingemarsson XXXX-
Min mamma är ett stort fan av Ingemarsson och var för ungefär ett år sedan chockerad över att jag, som läser så mycket, inte hade läst något av bestsellerförfattaren. Då provade jag slutligen på Små citroner gula och var inte speciellt övertygad. Nu hade mamma plöjt sin julklappsbok och jag norpade den med mig hem som jetlag- och läst-på-tent-hela-dagen-nu-behöver-jag-någonting-lätt-läsning. Boken visade sig vara ett bra val för just det, men skulle hålla måttet också för mer "krävande" läsning! Riktigt charmig var den, och även om den i äkta chick lit-anda är något förutsägbar lyckades Ingemarsson om än inte överraska så i alla fall... förvåna läsaren något. Riktigt mysig faktiskt. Ja, den handlar alltså om tre kvinnor i olika åldrar som bor i samma villaområde och som "bondar" då det flyttar in en mystisk kvinna i grannhuset som länge stått tomt.

"Persepolis" av Marjane Satrapi XXXX+
En graphic novel som handlar om Satrapis iranska barndom. Brabrabra! Rätt enkla men snygga bilder, och ett trevligt berättarsätt. Och upplysande i alla fall för obildade lilla mig, om kriget i Iran. Och gripande, tänk att det var på det där viset. Läs den!

Inga kommentarer: