fredag, december 17, 2010

Skimrande


Flickan med glasfötter av Ali Shaw XXXX
Grått hav, dystra myrar, trasiga människor. Lysande maneter och ett djur vars blick gör allt den ser på helt vitt. Det är inte bara omslaget* på den här boken som är vackert, innehållet är precis lika fint. Ida MacLaird har återvänt till ölandskapet St Hauda's Land, förvandlat från sommarens solsemestermiljö till ett landskap i karg och dyster vinterskrud, för att söka hjälp mot sitt säregna problem. Hon håller på att förvandlas till glas. Det började vid fötterna, och förglasningen sprider sig sakta uppåt. En som bott på ön i hela sitt liv är Midas Crook, den unge mannen som hellre umgås med sin kamera än med riktiga människor och som försöker glömma sin pappa som hade samma namn som han själv.
Ja, det finns magiska element med i boken, men precis som hos Murakami och andra skickliga författare känns det inte överdrivet, fånigt eller irriterande. Nej, tack vare att författaren skickligt bemästrar språket och sin berättelse blir det trovärdigt och ett vackert inslag av magisk realism. Jag är nyfiken på vad Ali Shaw kommer att prestera i framtiden med en sådan här stark debut i botten!
Det här är en speciell bok, vacker men svårdefinierad och svårbeskriven. Ni får bara ta mitt (och Helenas, Fiktiviteters, Bokstävlarnas och nu senast Ooof boks) ord på att en fin läsupplevelse väntar er!

*) Extra plus i kanten för att det precis matchar en av mina Kivi-lyktor. Heja finsk design och Bra Böcker!

15 kommentarer:

Jessica (ord och inga visor) sa...

åh, den här boken läste jag om någon annanstans nyligen och blev så lässugen men glömde att skriva upp bokens namn (!). Det misstaget gör jag inte en gång till.

Dolly (Två träd i en bokskog) sa...

Den här har stått och fingrat på hos PocketShop flera gånger, men hittills inte köpt. Nu blev begäret lite större :) Verkar vara perfekt julläsning.

Bokbabbel sa...

Jessica: Bokhore-Helena tipsar dessutom om den i Aftonbladet i dag. Men nu vet du titeln alltså!

Dolly: Ja, bra vinterläsning, nästa gång du är inne på Pocket Shop ska du göra slag i saken!

Bokomaten.. sa...

Jag ÄLSKAR när man lägger lite extra krut på att få omslag att matcha innehållet också. Jag ser ju direkt att det här är en bok jag vill läsa och när jag sedan läser din text så ändrar jag mig inte precis.

Bokbabbel sa...

Visst blir man sugen när man ser omslaget ja? Såå fint! Jag är så glad att pocketversionen fick samma omslag, annars hade jag blivit sur

enligt O sa...

Tycker också att den är fin och börjar tro att den är bra då så många hyllar den. Inte för mycket fantasy eller? Det är där min skepsis vaknar.

Bokbabbel sa...

Nej, i princip bara den där grejen med glasfötterna, annars vackert skildrat och som en vanlig roman, man liksom köper den där fantasygrejen utan minsta protest

Anonym sa...

Åh, vad glad jag blir att du gillar! Den här boken hör till årets stora favoriter hos mig. :)

Maud/En bok om dagen sa...

Jag läste den där för ett bra tag sedan och gillade den verkligen. Det är inte störande mycket fantasy, utan det är nästan bara det där med glasfötterna - och det är mer magiskt än fantasyaktigt... Att omslaget är så grymt snyggt, det gör verkligen inte ont heller! ;-)

Bokbabbel sa...

Bokstävlarna: Den var verkligen fin!

En bok om dagen: Ja, magiskt beskriver boken bra!

enligt O sa...

Nästan övertygad! Såg att det kommer en bok till i vår.

Bokbabbel sa...

va va va? vad har du sett, vardå??

Cinnamon sa...

Vill läsa! Nu!

a-lo sa...

När jag läser din recension får jag lite Fyrväktaren-vibbar (Jeanette Winterson). Alltså själva stämningen, inte handlingen. Är den lite åt det hållet (om du nu läst den), för den gillade jag jättemycket. Fast den här boken skulle jag ändå kunna köpa för omslaget allena.

Bokbabbel sa...

Cinnamon: Jamen ta och gör det då, finns i pocket som du ser!

a-lo: Nej, kan tyvärr inte svara på om den liknar Fyrväktaren. Men tror nog att du skulle gilla! Om inte annat får du en übersnygg bok till din hylla!