torsdag, december 09, 2010

"Litteraturen utgör mitt livs största kraftcentrum"

Jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) av Anneli Jordahl XXXX-
Listor tyckte hon uppenbarligen om. Hon verkade orientera sig i tillvaron via listor.

Bakom den på samma gång monstruösa och vackra titeln gömmer sig en riktigt fin bok. Den handlar - i en faktafiktionmix - om litteraturkritikern Ellen Key som skriver brev till sin älskade, författaren Urban von Feilitzen. Urban är gift och bor ute på landsbygden med sin familj, men alltid då och då tar han sig in till Stockholm och då går de till Ulla & Mowitz och dricker té ur blommiga koppar och pratar tills han måste åka hem igen. Redan här tycker jag om boken, men nästan ännu starkare är den andra delen där den åldrande Ellen har dragit sig tillbaka till Strand med sin vän och allt-i-allo Malin. Fast jag tycker det är lite obehagligt att Malin kallar Ellen för Matte tycker jag annars om skildringen av deras vänskap. Sen ska vi inte glömma allt prat om litteratur som genomsyrar boken, Ellen Key är exempelvis vän med Victoria Benedictsson och på en fest träffar hon August Strindberg och hennes prat om Röda rummet är något som många bokbloggare säkert kan känna igen sig i:

Men det kan vara så med omtalade böcker, de litterära succéerna vill man inte läsa när varenda själ gjorde det, sorlet gör att man knappt uppfattar vad som står på sidorna. Man ska läsa när pratet har klingat av och andra titalr är i svang.

12 kommentarer:

enligt O sa...

Just citatet om populära böcker valde jag ut när jag recenserade boken. Har sett att fler har fastnat för det, antagligen för att det stämmer så bra.

Bokbabbel sa...

Jaså? :) Tycker dessutom det är rätt roligt att hon i citatet syftar på Strindberg, inte direkt den sortens hypade böcker man i dag menar :)

Annettes bokblogg sa...

Hej,

Ville bara nämna att jag nominerat dig i min blogg!

http://annettesbokblogg.blogspot.com/

Hälsningar,
Annettes bokblogg

Bokbabbel sa...

ojoj, ska genast ta mig en titt! Tack!

Ann-Sofie på OOOF bok sa...

Ja, boken är så fin! Har du läst Tove Lefflers bok Om kärleken från samma tid?

Anonym sa...

En underbar bok! Och precis som O valde även jag just det citatet till min recension. Great minds think alike...

Bokbabbel sa...

Ooof: Nej, men kanske jag borde menar du?

Anonym: Kul :)

Jessica (ord och inga visor) sa...

ååh jag älskar det där citatet även om jag inte var lika stormförtjust i boken som helhet. :)

Bokbiten sa...

Menade inte att vara hemlig, men fick inte till något namn när jag mobilsurfade mitt i natten. :-) Det var jag som hade valt samma citat.

Bokbabbel sa...

Jessica: Vilket av alla tre citat menar du, det om de omtalade böckerna säkert?

Bokbiten: haha, jaså det var du. Det var ju ingen ful anonym kommentar, men blir såklart nyfiken

Ann-Sofie på OOOF bok sa...

Ja, läs Lefflers bok. Jag parallell-läste den med Jordahls bok dessutom vilket var en riktig hit!

Bokbabbel sa...

Åh, du är en av de där duktiga som parallelläser liknande böcker. Bra, ska lägga boken på minnet!