torsdag, december 02, 2010

Här kommer alla känslorna på en och samma gång

Någon som kan sätta ord på den där känslan som ibland uppstår när man läser? Ni vet, känslan av otålighet, även om det t.o.m. är frågan om en bra bok man läser. Ändå vill man snabbt läsa ut den, läsa mer, sluka mer, det finns så mycket som lockar i bokyllan och så många böcker ute i världen och man vill läsa om inte alla så åtminstone väldigt många av dem och tiden räcker inte till, so many books so little time och man blir lite andfådd och nästan lite ledsen och man koncentrerar sig inte på boken man har i handen för man sneglar på sin bokhylla och sin vill läsa-lista och man är glad och otålig och ledsen och rastlös och boknördig på en och samma gång.

8 kommentarer:

Bokbrus sa...

jag förstår precis hur du menar. Och desto mer man läser om böcker ju fler vill man läsa och så räcker inte tiden till.

Och ibland kan man nästan inte njuta av det man läser nu eftersom man suktar efter böcker som man vill läsa. Så dumt!

Cinnamon sa...

En mycket bra beskrivning av sakernas tillstånd. Hur ska man göra?

Metta Karlsson sa...

Ja, håller med Bokbrus, ibland blir de så illa så man fan inte läser nåt alls ens

Anonym sa...

Ungefär samma känsla som när ens många favoritbloggare varit flitiga och man har hundratals inlägg i sin bloggläsare och inte riktigt kan koncentrera sig på vart och ett... ;-)

Bokbabbel sa...

Bokbrus: Precis, och då älskar jag ju ändå boktipsen! Väldigt paradoxalt och fjantigt problem egentligen, men så är det

Cinnamon: Blogga om det för att konstatera att man åtminstone inte är ensam ;) I övrigt vet jag inte

Böcker x3: Usch, värsta sortens symtom. Mm, man kan gå omkring och peta här och där och läsa en smula i varje bok men inget liksom lockar (vadå i-landsproblem)

Fullbokhylla: Haha :D

när det börjar sa...

Känner igen känslan. Paradoxalt känner jag mest så när jag läser något riktigt bra, då är jag otålig och känner att jag vill streckläsa och snart kasta mig över nästa superduper bok. När jag läser något dåligt eller halvbra, går läsandet långsammare och jag längtar inte ens till nästa läsupplevelse. Konstigt.

mind the book sa...

spot on, bokbabbel! : )

jag kan cokså bli andfått bokhandlingsförlamad eller splittrad, men i grunden finns alltid den där boknördga glädjen!

Bokbabbel sa...

När det börjar: Jag känner den nog främst när jag läser något sämre men det kan absolut dyka upp också när jag läser något bra och jag vill läsa mer och mer bra!

Mind the book. Skönt att veta att jag inte är ensam :) Och ja, absolut finns boknördsglädjen där som en stark kärna, men det antar jag att ni läsare redan har förstått!