tisdag, december 28, 2010

En nja-Nordin

Utanmyr av Sofia Nordin XXX
Jag läste Nordins två ungdomsromaner tidigare i höstas och var väldigt förtjust i dem båda. Därför var förväntningarna höga när jag tog mig an hennes tunna lilla vuxenroman Utanmyr. Tyvärr fångas jag inte alls av berättelsen om Johanna som följer med sin vän Susanna till kollektivet Utanmyr i Norrland. Lite spännande blir det när Johanna hittar ett namn inristat i plankorna i våningssängen, men jag tycker att mörkret som vilar under idyllen blir lite fånigt. Jag gissar mig fram till hemligheten i förtid och anar också att de 150 sidorna inte kommer att sluta lyckligt.
Nja, säger jag. Läs ungdomsböckerna i stället!

6 kommentarer:

maria sa...

Läs istället Hohaj av Elisabet Rynell. Där är det också Norrlandsinland men sedan upphör kanske likheterna, men det är en helt fantastisk bok.

Bokbabbel sa...

Ah, boktips, lovely!

Helena sa...

Jag gillade faktiskt Utanmyr, tyckte Nordin lyckades väldigt väl med stämningen även om själva intrigen inte var lika fulländad. Fast jag läste den innan jag läst hennes ungdomsböcker, det kanske har betydelse?

Maria, jag minns att jag stod och tjuvläste Hohaj i en bekants bokhylla förra nyårsafton. Skrev in titeln i mobilen för att inte glömma att kolla upp, men sen glömde jag visst. Tack för påminnelsen!

Bokbabbel sa...

Ja, jag minns att jag läst att du gillade, kanske var det även därför jag blev lite besviken då jag trott att den var kvaitetsstämplad av dig :) Men ja, var alltså väldigt imponerad av ungdomsböckerna, framför allt "Det händer nu", så mina förväntningar var rätt höga

Maria sa...

Ja, Hohaj är en lite pärla som man bara inte får missa. Tycker jag!

Bokbabbel sa...

Aldrig hört talas om, men ibland kanske det bara är bättre?