torsdag, december 23, 2010

Anglo-fint

Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger XXXX
Jag hade hört läst mycket gott om den här boken men var ändå förvånansvärt skeptisk och ointresserat inställd till boken.Tvillingskildringar vill jag ju fortfarande läsa, den faiblessen tycks inte ha bleknat sedan Sweet Valley- och St Claire-tiderna, men det där med ett spöke var jag inte så sugen på. Nu kan jag dock gladeligen meddela att mina låga förväntningar dock överträffades big time, vilken fin bok det här var! Mycket anglofilt tédrickande, intressanta karaktärer och ett välfungerande språk!

Elspeth dog medan Robert stod framför en automat och betraktade en stråle te som sprutade ner i en liten plastmugg.

Spegeltvillingarna Julia och Valentina får ärva en lägenhet precis invid Highgate Cemetery av sin moster Elspeth som de aldrig träffat. De amerikanska tvillingarna flyttar in i lägenheten och lär även känna sina grannar, Robert, Elspeths älskare, som skriver på en doktorsavhandling om kyrkogården. Och Martin, som konstruerar extremt svåra korsord och lider av tvångssymtom som gör att han inte förmår lämna lägenheten. Vad tvillingarna inte vet är att Elspeths vålnad inte lämnat lägenheten, hon svävar omkring och försöker lära sig vad det innebär att vara en vålnad.
Som sagt, karaktärerna är väldigt intressanta. Vålnads-Elpeth är inte alls så fånig som min recension får henne att verka, tvillingarnas inbördes relations känns både rörande och kvävande och Martin med sina tvångsmässiga ritualer och sin sorg efter sin hustru som lämnade honom är så fascinerande att jag gärna läst mer om honom. Att karaktärerna sedan traskar runt i London och funderar över brittiska uttryck, eller att Elspeth har hela lägenheten full med antikvariska böcker gör ju inte direkt saken sämre! Alla kattälskade bokmalar kan också gnugga händerna åt att en söt vit kattunge är med i en relativt viktig roll.
Läs!

15 kommentarer:

Ann-Sofie på OOOF bok sa...

Hallå där Bokbabbel. Jag vet inte om du får hårda paket av tomten. Min familj är lite rädda för att ge böcker eftersom jag läst mycket. Hur ska det då inte vara med dig som läser dubbelt så mycket!

God jul och gott nytt år önskar jag dig.

Bokbabbel sa...

Hej på dig! Nej, det är sällan jag får hårda paket om inte någon specifikt bett om en lista av mig. Försöker säga att presentkort till bokhandlar helt på riktigt uppskattas, att de inte är tråkiga. Som tur har mina nära&kära bra presentgivar-radar så jag brukar vara hur nöjd som helst i alla fall! Men de hårda paketen får jag alltså skaffa själv :)

Ha en riktigt skön jul! God Jul!

Bokomaten sa...

Samma här, vad gäller de håra paketen. Kanske, kanske att jag får något i år i alla fall..

Annars ville jag kommentera på Niffenegger. Det här tyckte jag ju lätt var 2009 års mesta läsupplevelse. Jag älskar den. Läste den i precis rätt tid också. Ungefär så här års och med Londontripp på g.

Hoppas så du får en skön jul, Bokbabbel!

Anonym sa...

Jag har läst mycket gott om denna bok. Din recension var pricken över i:et! Äntligen har jag skrivit den i min ant.bok om böcker att läsa. :)

Bokbabbel sa...

Åh vad härligt att vara på väg till London direkt efter en sådan här bok! Ja, visst var den bra?

Tack för alla julönskningar, har ännu ett inlägg med en julig bild på kommande på eftermiddagen men man får såklart önska god jul även här ;) Tack detsamma alltså, hoppas du har en fin jul med åtminstone några hårda paket!

Bokbabbel sa...

Littlemeandmybooks: Kul att få vara pricken! :) ja, jag hade som sagt också läst en hel del och var ändå inte helt övertygad, glad att jag plockade upp den på biblioteket i alla fall! Hoppas du gillar den!

Hanneles bok-paradis sa...

God bokjul!

It's all about Books/Bokbloggen sa...

Den här har jag på min Vill-Läsa-Lista sedan tidigare, nu blir jag mer sugen...

Bokbabbel sa...

Hannele: Tack detsamma!

It's all: Pocketversion i februari, passa på senast då!

Liselotte sa...

Jag har velat alltsedan den kom ut. Det har varit så blandade reaktioner bland bokbloggarna att jag inte vetat ut eller in. Du gör mig i alla fall nyfiken. Jag antar att antingen gillar man den eller inte. Men när du skriver att den kommer i pocket i februari så kan jag ju alltid köpa den, likaväl som att köpa en påse godis för samma summa. Om jag inte gillar den så har jag ändå vunnit, (dvs. inte lagt på mig onödiga hekton). Man blir inte tjock av böcker, eller hur? God Jul på dig!

Bokbabbel sa...

Liselotte: Det är klart att man måste acceptera vålnanden t.ex., men jag tycker Niffengger gör det snyggt! Pocketar är bra både pris- och behändighetsmässigt! :) God Jul!

Liolej sa...

Ja, visst var den fin! Jag tyckte verkligen om Själens osaliga längtan.Efter att ha läst boken har min längtan till London ökat markant! En guidad tur på Highgate Cemetery av självaste Audrey Niffenegger hade inte varit helt fel!

//Liolej

Bokbabbel sa...

Du har så rätt, London-längtan medföljer när man läser boken!

ellen! sa...

voj skit också, jag hade lånat hem den där för några veckro sen, men lämnade tillbaka den oläst eftersom jag tänkte att jag inte skulle gilla den. men nu börjar jag tänka om igen.

Bokbabbel sa...

Men om den finns på ett bibliotek nära dig kan du ju gå och plocka upp den igen nångång. Jag gillade iaf!