torsdag, december 02, 2010

Jackson, Kate och jag

De vilseförda av Kate Atkinson XXXX-
"Är du kär i Jackson än?" undrar Helena på den-där-ena-nätsidan-som-inte-är-Facebook-och-som-jag-ska-sluta-nämna-i-vartannat-blogginlägg och syftar på Atkinsons manliga countryälskande privatdetektiv Jackson Brodie. Nej, kanske inte riktigt kär, men visst är han charmig. Ex-man och ex-polis, pappa till åttaåriga Marlee (som enligt Jackson går i alldeles för vuxna kläder), lite sådär charmigt melankolisk. I den här boken får han tre gamla olösta fall att nysta i, och jag gillar hur Atkinson lyckas förmedla karaktärernas personlighet och liv med relativt enkla medel. Samtidigt skriver hon aningen krumbuktigt, Atkinson, det känns lite annorlunda på ett bra sätt. Mm, kan nog tänka mig att utveckla mitt förhållande med både Jackson och Kate i framtiden!

Inga kommentarer: