fredag, december 10, 2010

Intressant men inte personlig

What I Don't Know About Animals av Jenny Diski XXX+
Jag är som alltid glad när jag håller en bok av Jenny Diski i handen. Den här boken var dock mer faktabaserad än de övriga Diski-böcker jag läst (reseskildringarna och nästan alla essäsamlingar). Hade boken alltså varit skriven av vem som helst annan skulle den antagligen ha varit en bättre läsupplevelse eftersom jag inte haft så höga förväntningar. Och eftersom jag då inte letat med ljus och lykta efter författarens personliga inslag, som är det - hur smart Diski än är - jag gillar mest med hennes böcker

If asked, I would have said that I loved Georgie, but then I said all sorts of things I knew I was supposed to say, often enough about love.

Jag får klara vibbar av Jonathan Safran Foers bok Eating Animals. Diski refererar också till sina resor, till The Poet och till deras gamla boendearrangemang. Därför skulle jag vilja säga att man helst borde ha läst så mycket Diski som möjligt innan man tar sig an den här boken. Samtidigt som man inte ska bli besviken - den är bra, den är smart, den är intressant. Men den är inte lika mycket Diski som hennes andra böcker.

6 kommentarer:

Bläcklilja sa...

Jag gillar omslagsbilden! Cheshirekatten och Alice funkar i alla lägen; samma bild men i färg och med ett stycke ur Alice in Wonderland hänger inramad som tavla i min hall. Mkt tjusigt!
Greps också av visst habegär efter mjukdjursvarianten: http://www.roligaprylar.se/Alice-i-Underlandet-Cheshire-Katten.html Söt!

Bokbabbel sa...

Haha, vilken rolig (och lite skrämmande) katt! Vad fint med inramade bokliga bilder. Ja, det är ganska speciellt att de ens fick använda sig av den illustrationen på omslaget!

Bokomaten sa...

Jag har inte läst Eating Animals men är väldigt sugen på den också. Såg att den kommer på svenska i vår. är de lika alltså? Det hade jag inte trott, men jag kommer nog vilja bläddra i den här ocskå. Håller med om att det är ett ljuvligt omlag.:)

Bokbabbel sa...

lika är kanske att ta i, men de påminner absolut om varandra även om Eating Animals är lite mer politisk

snowflake sa...

Nu vet jag varken ut eller in. Jag älskar Diskis självbiografiska reseskildringar, tyckte att sadomaschocist-boken var ganska bra, men var inte särskilt intresserad av hennes bok med nån sorts bibliskt tema. (Abraham och Sara?)
Tror du att jag skulle gilla den här?

Jag har hört utdrag upplästa, och de var ju inte glimrande men roliga ändå. Brukar också gilla hennes texter i London Review of Books, åtminstone varannan gång.

En annan faktor: Jag är ointresserad av djur.

Nu när jag skriver det så inser jag att jag nog inte skulle gilla den här, va? Ursäkta lång kommentar.

Bokbabbel sa...

Snowflake: Man behöver aldrig be om ursäkt för långa kommentarer! Jaså, du har läst de mer skönlitterära böckerna, spännande, dem har jag ännu helt olästa!

Tror du ska satsa på "A View from the Bed" eller "Don't'" (den senare har jag hemma men har inte läst) i stället!