söndag, oktober 17, 2010

Tåghype

För första gången på länge ska jag ut och åka lite tåg igen. Och såklart hypar jag det onödigt mycket, funderar på tågläsning och inbillar mig att jag ska hinna läsa minst tre romaner och kanske rentav skriva en egen under de drygt tre timmar jag sammanlagt ska sitta på tåget tur retur.

Men ändå. Visst är det något speciellt med tågläsning? (Såvida man inte är åksjuk såklart.) Den ultimata läsningen för tågromantikern (och alla andra för delen) är Jenny Diskis Främling på tåg. Läs och vik hundöron, den här gången har ni min välsignelse!

15 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Tåg är bästa stälelt att läsa på, om det inte är otroligt stökigt i vagnen (har åkt en hel del djurvagn i mina dagar)

Nattens bibliotek sa...

Tåg, buss och caféer tycker jag är härliga ställen att läsa på,men vilka är de tre böckerna du ska hinna läsa på tre timmar?

Bokbabbel sa...

böcker x3: ja, de är härliga ställen att läsa på, men ibland tror jag att jag ska läsa en massa och så sitter jag och stirrar ut genom fönstret och tänker i stället. skönt det också såklart, men lite onödigt då jag släpat en massa böcker med mig ;)

bokstödet: Buss blir lite väl kringelikrokigt för mig, men caféer är trevliga även om jag är dålig på att sitta ensam på caféer och läsa. De tre böckerna var nog mer hypotetiska, tror jag tar mastodontboken Freedom med mig och försöker komma framåt i den!

Tekoppen sa...

Tåg SKA hypas! Själv har jag t.o.m. vikt hundöron i Mumin på sistone...

Tekoppen sa...

Förresten, tors man säga det till dig? ;)

Bokbabbel sa...

Nå, jag får väl nobelt överse med hundöronen, jag kan ju erkänna att det ibland verkligen behövs! Visst har du läst Sommarboken av Tove Jansson förresten, det borde du i annat fall göra!

Tågtider hej hej, tågtider! ;)

Rödluvan sa...

Åh, tågläsning. Tyvärr brukar jag mest ägna mitt tågåkande åt studier, speciellt förut då det var långväga åkning hem till mamma och pappa över jul(mellan 9 och 12 timmar beroende på tåg). Men jag måste erkänna att de tentor jag gjort efter tåg-plugg oftast gått mycket bättre än de då jag suttit hemma och läst, så visst är det något speciellt med tåg!

Själv viker jag hundöron mest jämt (jag vet, usch och fy!) men måste erkänna att jag blev extra nyfiken på främling på tåg nu...

Tekoppen sa...

Men! Så KLART jag läst Sommarboken :) Nej men tack för pepp fast det inte behövdes nu.

Bokbabbel sa...

Rödluvan: Hoppsan. vilka jätttelånga tågresor! duktigt av dig att lyckas koncentrera dig så bra att du kan plugga, ibland har jag gjort det också men det fungerade kanske inte så förfärligt bra. Kanske för att jag längtade efter den medhavda boken...

Tekoppen: Nåmen bra, det var nog det jag tänkte, hade nog blivit lite förvånad annars

It's all about Books sa...

Jag ska åka ut till en konferens imorn (åtminstone 2 timmar tåg sammanlagt) och HOPPAs kunna läsa - jag brukar ha en förmåga att alltid hamna bredvid skrikiga ungar eller störiga ungdomar...

Den boken är att rekommendera alltså? Jag började läsa "den motvillige resenären" för något år sedan och tyckte att den var seeeg...

Bokbabbel sa...

Kanske en mp3-spelare i öronen och sedan läsning? Ja, jag är ett stort fan av Diski så jag rekommenderar verkligen, tror "Främling på tåg" är hennes mest kända bok också. Fast jag tyckte iofs om "Den motvillige resenären" också...

a-lo sa...

Men vart ska du åka då?

Jag läser otroligt bra på tåg, så länge det inte är X2000 då jag bara kräks.. På grund av extremt mycket pendling har jag lärt mig att stänga ute alla störande ljud, förseningsutrop och annat mankemang, för det är liksom bara ännu en vanlig dag. Nu när jag är föräldraledig saknar jag nästan pendlingen litegrann..

Bokbabbel sa...

en sväng till min gamla studiestad för att gå på möte etc., inget desto mer exotiskt. Skönt att kunna stänga ute ljud (förutom då det är ens station och man ska hoppa av), och att på så vis kunna få en hel del lästid!

Bokomaten sa...

Det finaste tågen är ju gallemdags, mörka tåg där man kan krypa upp med en bok och se landskapet åka förbi utanför rutan. Många av de moderna tågen, där man sitter och skumpar och lyssnar på tusen andra högljudda passagerare är inte riktigt lika mysiga. Fast man läser ju på de tågen också.;)

Bokbabbel sa...

vi har nog utsikt även från de mer moderna finska tågen. och medhavd bok såklart!