fredag, oktober 08, 2010

Jag sparar lite kaka

Ni vet känslan av att ha fått hem en Riktigt Bra Bok? Ok, du kanske inte vet att den är himlastormade bra, men allt talar för det (fina recensioner, ett omtyckt författarskap). Vad gör du?

Vanligtvis kastar jag mig över boken såklart. Innan jag fått hem den har jag troligen gått och vandrat i cirklar och intensivbevakat den i någon nätbokhandel, så att jag kastar mig över den känns som en helt naturlig följd även om man beaktar att jag är en bokhamster av stora mått. Ni vet, läser om en bok (eller flera) som jag bara känner att jag måste ha, störtsurfar in till nätbokhandeln och lägger den på önskelistan och/eller i varukorgen. Förr eller senare hittar boken hem till mig, men fram tills dess har jag garanterat hittat någon ny måste-bok. Det är alltså bland annat därför min stora bokhylla är rätt så full.

Anywhoo. Nu har jag två böcker som potentiellt kvalar in som Riktigt Bra Böcker. Till skogs av Tana French och Dark Places av Gillian Flynn. Men behold: jag sparar på dem. Dels för att Till skogs är relativt tjock, men framför allt för att jag känner att jag vill ha dem kvar. För att sprida ut läsningen av dessa fina men små författarskap. För att kunna ta till när jag vet att jag har mycket ostörd lästid framför mig, eller som motvikt efter att ha läst någonting dåligt. Ifall jag blir sjuk, ifall jag behöver tröst eller vill fira. kommer jag att ta ner endera boken från hyllan.

Ett nytt beteende, det här med att spara på en bok (förutom till en resa). Men det känns faktiskt lite moget. Och det är ju inte som om jag skulle råka ut för bokbrist under tiden.

18 kommentarer:

Marie sa...

Så tänker jag också ibland, man måste spara på godbitarna ;).

Bokbabbel sa...

vilka godbitar har du sparat då?

Bokomaten sa...

Jag sparar på Murakami.:-) Vill portionera ut dem till speciella tillfällen så jag inte bara slukar och bliv övermätt. Han förtjänar att läsas när jag är på ett bra ställe, liksom.

Bokbabbel sa...

låter vettigt, med vissa författare vill man ju inte få överdos heller, och Murakamis böcker är så tjocka och dels lite komplicerade så jag tror absolut att de tjänar på att inte hetsläsas!

L. sa...

Jag sparar Nicole Krauss Mannen utan minne. Jag vill ha tid att läsa den i lugn och ro eftersom jag hoppas att den är i klass med hennes andra, Kärlekens historia. Jag vill läsa den på något trevligt ställe också, inte på toa (som är bästa platsen just nu här hemma om man vill vara i fred).

Tredje delen av Hungerspelen ska jag (när den väl kommer på svenska) försöka att spara till någon dag när jag vet att jag inte har en massa andra viktiga saker att göra, för då kommer de inte att bli gjorda!:-)

Marie sa...

Jag har sparat Niffeneggers andra bok (Själens osaliga längtan) och Murakami läser jag med långa mellanrum. Böckerna om Damernas detektivbyrå sparar jag nästan alltid till semestern och detsamma gäller böckerna om Maisie Dobbs (nej, nu får det räcka här, måste ju jobba också).

Bokbabbel sa...

L: Tyvärr måste jag säga att både jag och många andra blev rätt besvikna på Mannen utan minne. Tycker dock att jag läste någonstans att Krauss skulle komma ut med en ny bok snart!
Jepp, Collins böcker vill man bara sträckläsa!

Marie: Hmm, Niffenegger har jag inte läst, därmeot läst mycket gott om henne

Emmas Bokhylla sa...

Det ar moget. Och bra.

Sjalv har jag forstort potentiella njutningsfyllda lasupplevelser med att lasa dem t.ex. nar jag inte har haft ordentlgit med tid, vilket resulterat i hackiga smabitar som i slutandan ger ett daligt intryck. Inte bra alls.

Bokbabbel sa...

synd!

får se hur länge mognaden håller i sig, kan ju hända att suget plötsligt blir för stort och då får det bära eller brista :)

Lisa H sa...

L: Revolt finns att beställa nu! (det har jag gjort - trots bokköpstopp :P)

Bokbabbel sa...

Men Revolt var ju ditt undantag i köpstoppet (hjälp vad snabba de var med översättningen!)

Anonym sa...

Jag känner mig alltid väldigt duktig när jag lyckas spara på en godbit istället för att hetsläsa ut den direkt. Jag lyckades spara Sharp Objects i två veckor (!), är mäkt stolt över det.
Just nu har jag The Terror som en liten morot som ligger och väntar på mig. Den är rätt omfångsrik, så jag ska försöka hinna klämma några tunnisar innan jag sätter igång med den.

Bokbabbel sa...

Duktigt med Sharp Objects! ironiskt nog börjar jag efter att jag publicerat det här inlägget känna mig allt mer sugen på Dark Places :P

Boktoka sa...

Jag sparar på böcker in absurdum. Jag har till exempel exakt åtta olästa böcker av en av mina favoriter Laurie R King. Det är inte vuxen och smart - bara dumt! Bra böcker ska ju läsas för tusan.

Inför 2009 gjorde jag en egen läsutmaning där jag listade 25 böcker som jag sparat på men som jag ville få lästa under året, för det kommer ju nytt gott liksom. Tror att jag klarade av fem. Sen gjorde jag om det inför 2010. Hittills har jag läst tre av dem.

Skulle behöva ett år utanför livet så att jag hann läsa ikapp det värsta. Istället sparar jag godbitarna och läser mindre angelägna böcker under tiden. #fail

Bokbabbel sa...

Okej, det där börjar ju bli lite extremt redan :) Alla vet ju att jag har en stor mängd olästa böcker i min bokhylla, och jag vill läsa åtminstone de flesta av dem, men förutom typ just dessa två är det inga böcker jag sparat på med flit!

Mm, tänk, ett läs-år!

Frida sa...

Jag är också ganska bra på att spara på bra böcker. Jag tycker om det. Att gå och titta på den, känna på den, och sedan när tiden är den rätta, sluka den :)

Cilia sa...

Jag brukar faktiskt ha motsatt problem. När jag väl får en bok som jag sett fram emot väldigt länge så brukar jag inte våga börja läsa den direkt. Eftersom jag inte vill läsa ut den för fort, eller att det ska visa sig att den inte är så bra egentligen ^^ Så att spara på böcker är inget problem, däremot att hitta rätt tid för att läsa dem är en annan sak :)

Bokbabbel sa...

Frida och Cilia: Händer det då att ni blir besvikna, att ni i era tankar har hypat boken för mycket? Att man sparar dem till det perfekta tillfället och att de sedan inte är "värda" ett så perfekt tillfälle?