lördag, oktober 09, 2010

Papper papper, bara vanligt papper

Det har redan tidigare konstaterats att bokmalar förutom böcker verkar ha en förkärlek för allehanda pappersvaror. Kalendrar och häften alltså. Så även jag, om det nu är någon som har missat det. En lite konstig vurm jag har är dock amerikanska s.k. legal pads, d.v.s. vanliga anteckningsblock men med svagt gula sidor. Jag har aldrig sett ett sådant i verkligheten, för att inte tala om att ha testat en penna på det (mycket viktigt!), men ändå tror jag bestämt att det vore bra att ha ett sådant. Ni vet, sådär som att man skriver mycket smartare saker bara för att man skriver ner dem i en Moleskine...?

På tal om Moleskine, ni andra Moleskine-fantaster out there har väl inte missat fansidan Moleskinerie? Do not miss! Missa inte heller sidan Stuff White People Like:s avsnitt om Moleskines: "One of the strangest side effects has been the puzzling situation whereby a white person will sit in an independent coffee shop with a Moleskine notebook resting upon an Apple laptop." Hehe.

14 kommentarer:

camilla sa...

Jag gillar oxå legal pads, men har bara sett dem på film. Förutom att man nog skriver ner så mycket smartare saker, så tror jag att papperskvaliteten är väääldigt skön att ta på. Sånt är viktigt, ju :)

Bokbabbel sa...

couldn't agree more! det är nog fint med nörd-medhåll från nätvänner ;)

It's all about Books sa...

Sånna papper har jag hemma = köpta i USA. De första köpte jag för 12 år sedan. Det roliga med dem är att de är längre än A4:a, så det tar 100 år att skriva dem fulla typ ;)

jag har dock ägnat så många år av mitt liv till pennor, papper och skrivböcker (20 år ca) att jag har tröttnat lite på det...Och så har jag nog ett lager som räcker livet ut redan;)

It's all about Books sa...

Ps. jag älskar Bokmärken istället, sånna man har i bolen när man läser (heter det bokmärke?). Köper gärna sånna i olika länder och sparar på mig. *love*

Nina sa...

“I’m not using my computer to check email and read celebrity gossip, I’m using it to create art. Please ask me about it.”

Haha.

Bokbabbel sa...

It's all bout books:Om du har tröttnat får du väl dela med dig ;) Jaså, pappren är större också, det här är new information!

Jo, just bokmärken heter det. De är ju trevliga souvenirer, oftast använder jag någon papperslapp eller ett gratis bokmärke från Pocket Shop, jag har några fina bokmärken men de är så fina att jag vill spara på dem, ironiskt va?

Nina: Just precis :)

Anna sa...

Visst kan det kännas som att man nästan hetsätit vissa böcker? Jag beundrar dig som kan spara på den goda kakan och inte glupa i dig den på stört! Självbehärskning är en dygd.

Marias bokliv sa...

ahhhhh, skrivböcker har jag varit svag för sedan första klass... men nu har jag köpstopp tills jag använt några fler

Cinnamon sa...

Jag köper flera anteckningsböcker sen använder jag dem inte för de är för fina. Som mitt Marilyn Monroeblock. Fin att se på men jag skulle få skuldkänslor om ja använde det. Förut skrev jag dagbok i fina böcker. Men det slutade jag med för 13 år sedan. Kanske skulle börja med det igen?..

Bokbabbel sa...

Joanna: Som sagt, det här är nytt beteende, beundra inte mig för mycket ;)

Marias bokliv: Mm, anar en tendens, boknördar tycker i de flesta fall även onaturligt mycket om skrivböcker, häften och kalendrar :) Duktigt med köpstopp, även jag har lyckats behärska mig trots att jag hittade Moleskines på rea!

Cinnamon: Usch ja, har lite samma tendenser där. Kan dock rekommendera dagboksskrivande, det är trevligt och aldrig fel att hålla uppe sitt skrivande!

camilla sa...

Legal Pads finns att köpa på Amazon ser jag: http://www.amazon.com/b?ie=UTF8&node=490764011.

Bokbabbel sa...

ååh, nu vet jag inte om jag ska tacka dig eller förbanna dig för den här informationen! :D

Marcus - Dantes bibliotek sa...

Haha! Jag springer jämt runt med en liten moleskine i bakfickan och känner mig härmed officiellt träffad!

Bokbabbel sa...

men på ett bra sätt! åh, jag vill också vara en sådan som har en Moleskine i bakfickan eller väskan!