fredag, oktober 29, 2010

Adeln, arvsstrider, anböliivöböl

Jorden de ärvde av Björn af Kleen XXX+
Härmed vill jag stolt meddela att jag avverkat min första bok ur faktahögen. af Kleens bok om den svenska adeln har sina intressanta stunder, han intervjuar baroner och andra adliga, trampar omkring på deras gods och på internatskolan Lundsberg. Ordet fideikommiss används i var och varannan mening och jag gapar åt att adopterade barn "inte räknas". Inte flickor heller, för den delen.
Det blir lite småtraggligt med en del av reportagen, och som finländare är jag inte lika insatt i områdena eller lagarna. Men upprörd blir jag också, och jag tycker det är väldigt bra att Björn af Kleen har skrivit den här boken!

Snowflake och Johanna L har båda läst och gillat (och upprörts). Johanna Ö var mest upprörd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I min släkt ärvdes faktiskt - ett par generationer tillbaka - fideikomissen (Trestena) av en kvinna.
Så att säga att det aldrig händer, det är fel.

Bokbabbel sa...

okej, bra att veta! Nu trodde jag iofs inte att af Kleen fått med alla släkter, det är ju bara en del han fått med i boken