måndag, oktober 04, 2010

Lystring Stockholmskännare!

Fartyg åkte fram och tillbaka mellan två länder, över ett hav. Ibland åkte hon med och blev borta ett tag.
- Ur Åh, kom och se här av Hannele Mikaela Taivassalo

Om en vecka stiger mamma och jag av Sverigebåten och tar oss an Stockholm under några timmar. Tills dess ska jag läsa Åh, kom och se här som delvis utspelar sig på en av dessa Sverigebåtar/Finlandsfärjor för att komma i stämning. Och tills dess vill jag ha Stockholmstips: vad får vi inte missa? Var brukar ni shoppa böcker? Var finns det godaste téet och de finaste Penguinmuggarna att dricka det ur?

18 kommentarer:

Catrin sa...

OK. Lättaste frågan först: boklådor. Bästa bokhandeln är på Götgatan 37, Söderbokhandeln heter den.I Gamla Stan finns två fina: Hanssons bokhandel liskom engelska bokhandeln. Stora Nygatan 7, respektive Lilla Nygatan 11.

När ni ändå är i Gamla Stan kan ni dricka te på Chaikana på Svartmangatan 23. Det är rätt dyrt, men om man är en riktig te-älskare är det värt det. Annars finns det en hel del som sysslar med "Afternoon tea" , till exempel Hotel Diplomat på Strandvägen. TYVÄRR känner jag inte till någon som serverar teet ur Penguinmuggar ...


VARMT VÄLKOMMEN TILL STOCKHOLM!

Bokbabbel sa...

Jag tänkte kanske mer på té att köpa med mig hem, men någon fikapaus med té ska det såklart bli!

Tack för tips och välkomnande!

Boktoka sa...

Catrin har klarat av boklådorna så då tar jag lite tebutiker.

I Gamla stan finns en tebutik på Stora Nygatan - UNDVIK DEN.

Mellan Slussen och Mariatorget, på Hornsgatspuckeln, ligger The Tea Centre of Stockholm. Det var mitt favoritställe att handla te på när jag inte bodde i stan utan bara kom på besök. Mysigt och massor med goda sorter. http://www.teacentre.se/catalog/theshop.php

Om du vill bege dig lite längre bort ifrån Slussenområdet så finns Stockholms till ytan största tebutik på Odengatan 29. Vet inte om de egentligen har så många fler sorter men det är mycket te-tillbehör och annat roligt att titta på. http://www.tehusetjava.se/sv/sidor/53/64/hem.aspx

På Kungsgatan 51, ganska nära Hötorget, finns den butik som jag handlar det mesta av mitt te i, för att det ligger bra till i mitt dagliga liv. Thehuset Danielsson heter butiken. Då kan du dessutom passa på att kolla in nyaste Akademibokhandelsbutiken som ligger vid Hötorget.

Välkommen till Stockholm!

Bokbabbel sa...

Härligt med många konkreta tips, ska skriva upp och kolla på nätet, som sagt är tiden begränsad men nåt måste jag ju hinna med!

Anonym sa...

Då fyller jag väl på med info om Penguin-muggar då. ;)

Finns att köpa på the English Bookshop i Gamla stan: http://www.ueb.se/artiklar/lilla_nygatan_11.html
eller på Papercut på söder: http://www.papercutshop.se/

Bokbabbel sa...

Tack Bokstävlarna! Tydligen finns de även i PocketShop i Kulturhuset, så den här gången ska jag nog nappa med mig en eller två!

Jessica (ord och inga visor) sa...

Åh vad kul med stockholmsvisit! Jag kan rekommendera alfa antikvariat. Det är lite krångligt att hitta kanske, men väl värt mödan. Eller egentligen är det inte så krångligt. Gå drottninggatan åt det hållet som inte är gamlastan-hållet sett från åhléns city och så ligger antikvariatet kanske fem-sju minuters promenad på en gata till vänster. Oj, vilken dålig förklarare jag är. Googla vetjag. De har massa massa bra. Sen tycker jag pocketshop på götgatan är bra och när ni ändå är på söder kan ni också titta in på emmaus second hand där man ibland kan fynda bra böcker. Även stadsmissionen på hantverkargatan (vid fridhemsplan) har mkt böcker att botanisera bland längst in i butiken. De andra frågorna är svårare att svara på men café vurma (vurma.se) finns på både östermalm, söder, kungsholmen och vasastan och är supermysigt att fika på (tips: goda grillade halloumimackor!)

Bokbabbel sa...

åh, änkte just utöka min förfrågan till halloumi och så svarar du automatiskt, tack Jessica! Gud vad många tips, blir ännu mer ledsen över att vi bara kan stanna så få timmar!

Men hördu, tycker jag förstod din antikvariatsförklaring riktigt bra utan att googla, och jag tror faktiskt att jag varit där tidigare och fyndat! Fint! :)

Ann-Sofie sa...

Och när ni ändå är på Södermalm och handlar te och böcker kan ni fika på Gildas , Skånegatan 79. Allt är gott där.

Bokbabbel sa...

*noterar*

Jessica (ord och inga visor) sa...

Åh nej, det var ju inte meningen att göra dig ledsen. :D du får köra en längre sthlmsvisit framöver helt enkelt. Då kan vi ordna en bokbloggsträff. Typ middag på något mysigt ställe eller långfika. Det vore väl nåt? Men då är ju du som fellow veteran ett nödvändigt inslag. :)

Kul att jag utan att veta om det besvarade din halloumifråga. Jag är själv halloumifrälst och äter det alldeles för ofta (alldeles med tanke på hur dyrt det blir i längden). Men som sagt, ska du testa något halloumirelaterat i stockholm så kör på vurmas varma macka "pingla". Annars finns en restaurang högt upp på drottninggatan (nära alfa antikvariat) som har skitgod halloumi+bröd+röd sås+kött (eller vego)-grej. Restaurangen är libanesisk och heter Underbar.

Bokbabbel sa...

Jag måste absolut ta mig till Stockholm oftare, det är ju där det händer (förutom i Göteborg kring bokmässan) och jag skulle så gärna gå på långfika eller middag (helst båda!) och träffa gamla bloggbekantskaper IRL! Sörjer alltid då och då att jag inte fick praktikplatsen i Sthlm, hade gärna bott där ett år och antastat alla Stockholmsboende bokbloggare om att vi måste ses :)

Men alltså, en halloumistinn bokbloggdate i Sthlm i en inte alltför avlägsen framtid? Yes?

P.S. Ska strax gå till matbutiken, hoppas på att hitta halloumi till min lunchsallad! :D

Dolly sa...

Vill man göra bok-fynd och inte söker någon specifik bok tycker jag man ska besöka Drottninggatans bok&bild, ligger på drottninggatan mellan Åhléns och gamla stan. Man får inte missa källaren!

När det gäller kaféer har jag inte koll på några som serverar te ur penguinmuggar, men gillar man blåbärspaj ska man besöka Bönor&Bakat på St eriksgatan (vid St eriksplan), och vill man fika eller äta ekologiskt ska man besöka Hilma Sofia (ligger i närheten av kungsholmstorg) och vill man besöka ett riktigt bageri som gör sjukt goda franska bakverk måste man besöka Petite France (Norrmälarstrand)!! Här kan man söka på kaféerna för att få fram adress: http://www.cafekartan.se/

Bokbabbel sa...

som sagt menade jag var man kan köpa té att ta med sig hem, eller Penguinmuggar att köpa :) Men det var jag som var otydlig. Tack för många tips!

Tekoppen sa...

Du måste gå till In the Mood for Tea på Norrtullsgatan, de har Sveriges bästa te. Bjuder gärna på smakprov och det är dyrt men man får själv välja om man vill ha 20 gram t.ex. Även Grace Tea House bakom Kulturhuset har en del bra te att dricka på plats men ganska begränsat sortiment för att köpa. Chaikhana har en del bra Darjeeling, Assam o.s.v. att köpa hem men vill man dricka på plats kostar det 60-90 kr för en kopp ! I kulturhusets mediajukeboxar kan även den utan lånekort låna ljudböcker. Bokmagasinet vid Mariatorget är en bra kombo av antikvariat och nytt. I farsta lär det finnas en loppis som har 50 000 böcker.

Jessica (ord och inga visor) sa...

Ja, bokbloggträff inklusive halloumi kör vi på nästa gång du kommer till stan! :)

Bokbabbel sa...

Tekoppen: Fina tétips, nu känner jag att jag skulle behöva minst en vecka på mig :)

Jessica: It's a date!

Anonym sa...

Tea Center of Stockholm har ett ordentligt urval te och att ta sig en kanna te på Chaikana är något av en (dyr) upplevelse, båda ställena nämndes redan. Kaffe & tehandeln på NK är inte fy skam den heller tycker jag. :) Trevlig resa!