torsdag, oktober 21, 2010

Bibliotekens roll?

HBL rapporterade nyligen om hur bibliotekslånen blir allt färre på biblioteken, och jag kan bara tänka mig vilken ond spiral biblioteken hamnar in i. Lånen blir färre då kunderna inte hittar det de vill ha, samtidigt som biblioteken inte har råd att köpa in det kunderna vill ha p.g.a. minskande besök och antal lån. Maria tar via ett citat också upp problemet med hur kritiker och författare vill se mindre bästsäljare på biblioteken samtidigt som låntagarna vill se mindre finkultur. Var går den gyllene medelvägen då? Eller då biblioteken tvingas rensa ut gamla klassiker p.g.a ständig utrymmesbrist - vilken sorts böcker är det man ska kunna hitta på bibliotek?

Själv har jag alltid flitigt utnyttjat så väl skolans och senare universitetets bibliotek som de allmänna dito. Det ska dock erkännas att jag blivit lite sämre på det på sista tiden, då jag dels inte hittar de (oftast engelskspråkiga) böcker jag vill läsa eller helt enkelt är för otålig för att ställa mig i en milslång reservationskö. Och ja, det ska erkännas, oftast är det kanske inte direkt bästsäljare men åtminstone inte de allra äldsta klassikerna jag lånar från biblioteket - samtidigt som jag ändå tycker att det ska gå att hitta även klassikerna på bibb(l)an. När rentav nätbokhandlarna rensar ut endast några år gamla böcker ur sitt sortiment vill jag gärna, naivt nog, kunna tänka att boken åtminstone går att hitta på ett bibliotek.

Ytterligare en intressant aspekt när det gäller biblioteken är det faktum att människor förvisso söker sig till biblioteken nuförtiden - men inte för att låna böcker. De spelar datorspel, använder sig av musikstudion, läser tidningar m.m. Jag uppskattar idén om ett socialt rum men är samtidigt lite ledsen över att bibliotekens huvuduppgift håller på att försvinna i mängden av all service de nu förväntas erbjuda.

Hur ser ni på bibliotekens roll? Vilken roll spelar biblioteket i era liv?

21 kommentarer:

Unknown sa...

Jag är enig i vad du säger. Varje gång jag går till stadsbiblioteket är det massor med unga pojkar som sitter och spelar eller lyssnar på musik. Jag har väl kanske ett lite gammaldags bild på biblioktek, men jag tycker man ska sitta tyst och läsa-det jag tycker är så härligt med bibliotek, den lugna atmosfären. Biblioteket har alltid haft en stor roll i mitt liv, men jag har varit lite för dålig på att använda det mycket efter jag kom till Stockholm. Jag börjar att bli bättre på det nu :)

Bokbabbel sa...

Det är verkligen tudelat, för som sagt, idén om ett socialt rum är verkligen trevlig, men personligen vill jag inte att biblioteken ska lägga pengar på musikstudion etc. utan på just böckerna. Men då utgår jag såklart enbart från mina egna intressen.

Bra att du blivit bättre på att använda bibliotek, ibland tenderar man att glömam bort vilka skattkammare de kan vara!

Martina sa...

Jag är ju bibliotekarie så bibliotek är ganska viktiga för mig, av uppenbara skäl. =)

Det är väldigt trist att behöva rensa ut gamla klassiker pga platsbrist (och på en liten filial, som den jag jobbar på, är platsbristen ganska akut). Å andra sidan är det ju helt meningslöst att ha kvar böcker som lånats ut kanske en eller två gånger sen de köptes - och senaste gången de lånades ut var för tio år sedan. Nu när jag gallrade böcker senast sparade jag dock såna där "riktiga" klassiker som t.ex. Madame Bovary, Den unge Werthers lidande och Mobergs Utvandrarna-serie. Sånt måste man faktiskt kunna förvänta sig finns på biblioteket.

Däremot behöver man ju sällan tio ex av Läckbergs första bok - det behövdes när den precis kom, men inte så mycket nu längre...

Det är enormt frustrerande att inte kunna köpa in böcker som man egentligen vill köpa in pga att de inte kommer att lånas ut. Vi har en ganska god uppfattning om vad som kommer att efterfrågas och inte, och många av de där böckerna jag själv vill läsa kan jag inte motivera inköp av för de kommer endast att lånas ut till en person - mig. (Och det är ju i många fall såna böcker som "kultureliten" skulle gilla...)

Det är deckare, romaner av lättsammare slag och MÖJLIGEN en och annan "kulturelits"-roman som lånas mycket. Ibland blir man förvånad, till exempel när Combüchen, Mendel-Enk och Ngozi Adichie plötsligt slog till och blev populära, men för det mesta är det deprimerande likriktat. Läckberg, Marklund, Larsson (Stieg och Åsa), Marian Keyes etc.

Martina sa...

Jo, och så var det det där med bibliotekens roll - jag håller med om att det är trist att böckerna skuffas undan mer och mer, men samtidigt är det bra att det kommer in musik, film, spel, tidskrifter och aktiviteter av olika slag. Det gör att fler söker sig till biblioteket och kanske upptäcker det för första gången. (När vi var förhandsröstningslokal nu i höstas var det flera som sa att de aldrig satt sin fot på biblioteket tidigare. Hur har de lyckats med det, kan man ju undra...)

Ber om ursäkt för mina mastodontkommentarer, jag kanske ska fila på ett eget inlägg om saken. ;)

Bokbabbel sa...

Nejnej, be inte om ursäkt, det är ju väldigt intressant att "höra" din åsikt, jag hoppasdes också att bibliotekarier skulle hoppa på diskussionen!

Förstår att lånestatistiken hjälper er att rensa bland böckerna, och så känns det skönt att veta att vissa böcker automatiskt får bli kvar. ur är det, har ni någon tipshylla där man kan hoppas på att locka folk att läsa lite mer icke-mainstreamböcker?

Hjälp, skrämmande att tänka att det finns människor som aldrig varit i bibliotek, då är det ju såklart bra att de övriga aktiviteterna lockar dem dit. Hoppas (naivt?) på att de plockade med sig en bok på vägen ut :)

Saralito sa...

Jag älskar bibliotek, de är nästan mina favoritställen i hela världen. Bibliotekarien på filialen där jag är uppväxt tipsade alltid om böcker hon trodde jag skulle gilla, och om jag inte minns fel hade hon inte fel en enda gång. Jag har henne att tacka för mycket. Så, för att sammanfatta det hela, jag tycker att bibliotek är jätteviktiga och jag hoppas av hela mitt hjärta att de inte försvinner.

Bokbabbel sa...

Vad härligt med sådär engagerade bibliotekarier! Tror dessutom att det är viktigt att man lär sig att gå till bibliotek redan som liten för att "minnas" att de finns där när man är vuxen. Speciellt om man får så där positiva upplevelser som du Saralito så tänker jag mig att ens hjärta verkligen klappar lite extra för biblioteken

Anna-Stina sa...

Som bibliotekarie och utvecklare av bibliotek tycker jag att bibliotekens uppdrag och medlen att nå dit inte nödvändigtvis är samma sak. Man måste fundera över vilken funktion biblioteken ska ha i samhället. För mig är den fria tillgången till litteratur, folkbildning och platsen som är öppen för alla centrala uppdrag. Medlen att nå dit är bland annat gratis utlåning av böcker, databaser, datorer etc. Idag har jag bloggat på ämnet. :-) http://bibliobuster.wordpress.com/2010/10/21/varfor-vill-du-jobba-pa-folkbibliotek/

Hanneles bok-paradis sa...

Biblioteken har blivit den nya samlingsplatsen, med tidningscafé, stickningskvällar, läxhjälp och annat. Det är härligt att besöka ett aktivt bibliotek.

Cinnamon sa...

Det är som flera har sagt tudelat det här med bibliotekets roll. När jag var yngre lånade jag mycket böcker , sen hade jag en period på några år då jag i te lånade nått alls. Nu lånar jag mycket igen, men jag lånar även filmer & tidningar. Men när jag är på bibblan så är det jämt upptaget vid datorerna där folk sitter och surfar för fullt. Förhoppningsvis hittar de också vidare till böckerna så småningom.

Bokbabbel sa...

Intressanta synpunkter ni har. Och ingen verkar ha lösningen på det tudelade "problemet"

cecilia sa...

En stooooor roll! Jag älskar att låna böcker! Helst vill jag ju ha dem själv i min ägo. Men försöker att låna böcker på biblioteket dels för min ekonomis skull och delvis för att jag vill främja att biblioteken finns kvar.
Sen finns det ju de böckerna som jag inte är säker på att jag vill lägga pengar på så det är ju bara att gå och låna dem.

Sen så är vi bokmalar väldigt privilegiad med att ha en hobby som faktiskt kan vara helt och hållet gratis! =)

Ika sa...

Jag är väldigt förtjust i bibliotek, och har periodvis även jobbat där. Även när jag varit biblioteksanställd har jag ibland velat ta mig till huvudbiblioteket (jobbade i allmänhet på filialer) för att bara få strosa runt lite bland hyllorna, se vad som finns på nyhetshyllan, gå igenom nyåterlämnade skivor på musikavdelningen och se om det kommit nya ljudböcker.
Jag har ju turen att ha huvudbiblioteket som närmaste bibliotek, så jag är ganska bortskämd med att utbudet är förhållandevis stort.

Jag förstår att det är lite av en balansgång mellan bibliotekens traditionella roll å ena sidan och det sociala vardagsrummet å andra sidan - men jag tycker också att det SKA vara en balansgång, för det är en väldigt viktig fråga att fundera kring, ofta. Vad ska vi ha biblioteken till, nu och i framtiden? Vad är bra, vad är viktigt att behålla, vad är det vi saknar, fungerar det att införliva som en del av biblioteket?

Om man ska gå in på detaljnivå när det gäller det man saknar så längtar jag just nu efter den dag när de digitala ljudböckerna ska börja ta mer plats på biblioteket. Jag drömmer på längre sikt om att allt fler ska upptäcka det här sättet att ta till sig en skriven berättelse, för jag tror att de flesta människor har tillfällen i sin vardag när de skulle kunna njuta av att lyssna på en ljudbok. På kort sikt ser jag fram emot den dag när biblioteket i min hemstad ska börja låna ut ljudböckerna i elektronisk form, så att jag slipper rippa 20 cd-skivor för att kunna lyssna i min iPod.

Bokbabbel sa...

Cecilia: Biblioteksentusiasm ftw! :)

Ika: Absolut är det viktigt att ställa frågan om bibliotekens roll, och jag tycker också att det känns bra att biblioteken försöker hålla sig á jour med nutiden! Även jag går ofta till relativt stora bibliotek men minns glädjen jag kände över att göra oväntade kap i mindre filialer. Dessutom känns filialerna viktiga, att biblioteken inte ligger för långt bort, de måste ju vara tillgängliga. Många knepiga punkter!

Pia sa...

Jag är ett riktigt bibliotekfans och jag är där minst en gång per vecka. Min dotter blev helt chockad när hon var med mig till biblan för några veckor sedan och bibliotikarien tilltalade mig med namn. Då är man kanske där för ofta :-)

Jag tycker det är toppen att biblioteken utökar sin verksamhet med bokbytarkvällar, stickcafé och annat. Det lockar dit människor som kanske inte annars skulle gå dit.

Däremot tycker jag det är trist att det är svårt för biblioteken att hålla ett brett spektra av böcker. Och det är tragiskt om det inte ska finnas plats för de riktiga klassikerna.

Bokbabbel sa...

Återigen: fint med entusiasm, och från bibliotekens sida personlig service!

Emmas Bokhylla sa...

Jag saknar dem, men det kan ju vara mer ur en nostalgisk vinkel. Har i DSM sa anvander jag inte biblioteken alls och tanker tillbaka pa alla de timmar jag har suttit pa bibliotek, bade och pluggat och last annat. Jag hoppas att jag fortfarande kommer att anvanda mig av dem nar ajg komemr hem igen, jag har i alla fall bestamt mig for att gora en anstrangning, eftersom jag alskar bibliotek som koncept!

Ingrid sa...

Jag tycker att det är oroväckande att så många goda böcker gallras ut från bibliotekens hyllor. Ett minimikrav är, tycker jag, att ett bibliotek kan (åtminstone) tillhandahålla de mest odödliga klassikerna. Jag är en mycket flitig biblioteksbesökare och "mitt" bibliotek står nu inför en ombyggnad och förnyelse. Jag hoppas innerligt att böckerna inte får stryka på foten då- jag har ingenting emot ett aktivt bibliotek med t ex bokcirklar, datorer och "events" men böcker måste man kunna hitta... och kunna låna. Jag tror att man måste "sälja" böcker på ett helt annat sätt idag- kanske just genom diverse cirklar, föredrag, "lockbeten". Jag såg i min lokala tidning att biblioteken har "nördstämpel" hos den yngre generationen här i kommunen. Det är illavarslande- men kanske kan det hjälpa med korsbefruktning (datorer och spel på biblioteket etc - då kommer i alla fall de som vanligtvis inte läser så mycket in i miljön... och så krävs det en mycket aktiv, kreativ bibliotekspersonal.

Magnus Axelsson sa...

Jag är jättekluven till bibliotek. Jag älska r dem verkligen och blir alltid lika glad av att besöka dem. Jag tycker att de är livsviktga institutioner för samhället. Men samtidigt lånar jag (i princip)aldrig någonting, jag vill äga mina böcker.

Jag skulle kunna prafrasera Voltaire:

Jag använder inte biblioteken, men jag är beredd att dö för deras rätt att existera.

Helena sa...

Som bibliotekarie så är jag ju förstås rätt förälskad i biblioteket som företeelse. Jag tycker att den där balansgången är viktig att diskutera och att den måste få finnas där. Jag ser storheten i biblioteket som institution främst i den demokratiska och jämlikhetsfrämjande uppgiften som finns. Biblioteket ska ge tillgång till information och ett socialt sammanhang också för dem som inte kan få det på annat håll. Tillgång till böcker är förstås oerhört viktigt liksom tillgång till datorer osv. På det bibliotek där jag då och då vikarierar har man rensat ut en hel del böcker när man fått mindre lokaler vilket naturligtvis är tråkigt. Tack och lov så finns det ett långtgående samarbete i länet som gör att de böcker man inte själv har kan beställas hem och finnas tillgänglig för låntagaren inom några dagar. Det är förstås inte optimalt och helst vill man ju som bibliotekarie ha tillgång till alla böcker i hela världen men verkligheten kan tyvärr inte se ut så.

På det privata planet så lånar jag sjukt mycket böcker under mina vikarieperioder, man hittar ju en del när man skrotar runt bland hyllorna och letar böcker åt andra ;) Sen läser ju jag en hel del obskyr och engelsk litteratur som tyvärr inte finns att tillgå via biblioteket så mitt inköpskonto är också ganska stort...

Bokbabbel sa...

Emma: Exakt, biblioteken som koncept är fina!

Ingrid: Och ändå hör jag att författarkvällar på bibliotek är sorgligt obesökta och det gör mig ledsen! Tycker det är fint när biblioteken tar initiativ och därför är det så sorgligt när försöket faller platt till marken!

Magnus: Fin parafrasering! Ja, många verkar ha samma inställning som du, och i och med min otålighet är jag ju själv en dålig bibliotekskund som inte ger dem en chans utan hastar iväg och köper boken själv

Helena: Att biblioteken samarbetar känns ju nödvändigt, och det löser de flesta problem också, då kan de tillhandahålla ett bredare sortiment!