fredag, oktober 29, 2010

Vad har ni gjort i dag då?




Själv har jag hängt på Helsingfors bokmässa och väldigt oväntat kommit hem med endast finskspråkiga kap. Men det är faktiskt inte mitt fel: jag ville köpa en pocket på finska, men den kostade hutlösa 12,90. Däremot kunde man plocka på sig ytterligare två pocketböcker - då betalade man nämligen bara 10 euro för alltihopa!

Övrigt fynd: lyckades hitta den stora finska dagstidningens bokbilaga, blev sugen på den då Finsalongen skrev att den har "en artikel som passar New York-suktande bokstavsnördar perfekt". Pepp!

16 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Vilken bra deal :)

Bokbabbel sa...

den var lite spännande ja. Fast min bokhylla protesterar en aning, men jag svarar den med att de ju var på finska, att det är bra för mitt språk!

Karin Berg/enbokcirkelföralla sa...

Vad kul att få gå på bokmässa en gång till!

Maria sa...

Haha, är det där en True Blood-mun jag ser?

Bokbabbel sa...

Jajamen, det är få förunnade :) Hade dock hellre gått i omvänd ordning, nu gick jag omkring och muttrade över hur mycket större och billigare allt var i Göteborg, och framför allt hur mycket mer intresserad jag sist och slutligen var av böckerna där. Lika bra att jag fick hem några extra finskspråkiga böcker i dag, måste väl ta mig an det inhemska lite grann också!

Bokbabbel sa...

Maria: det är det, och en gigantisk en dessutom!

Bokomaten sa...

Det ser otroligt likt ut bokmässan i gbg....;)men också väldigt roligt! Hade inte bangat Helsingfors bokmässa också...;)

Bokbabbel sa...

kul att du säger det, tycker själv att det ser lite folktomt ut i gångarna här, men det beror mest på att jag fotade det rätt sent på kvällen. Har sagt det förut och säger det igen, Hfors-versionen är betydligt mindre, en mässa för rookies kanske ;)

Hermia Says sa...

Det ser trevligt ut tycker jag! Skulle gärna besöka en bokmässa med mindre folk än den i Göteborg, som ger lätt klaustrofobi.

Får jag fråga en annan sak? Är du bekant med Library 10 i Helsingfors? Har hört mycket om det på en kurs genom biblioteksjobbet men är nyfiken på hur det är där "på riktigt"...

Bokbabbel sa...

Hermia: Tycker absolut du kan testa Helsingfors bokmässa som en uppvärmning inför Göteborg, åtminstone fredag eftermiddag och kväll var riktigt okej!

Känner inte alls till Library 10, berätta berätta!

Anna sa...

Fint att du fick tag på Helsingin Sanomats bilaga och hoppas du gillade artikeln!

Bokbabbel sa...

Ja, tack för tipset, jag hade fullt upp under resten av helgen så jag har ännu inte hunnit fördjupa mig i den, men jag tror bestämt att jag kommer att gilla den!

Hermia sa...

Trodde du kunde fylla på mina kunskaper :-)
Library 10, finns i ngn nedlagd postlokalt centralt tror jag. Kallades tidigare "kabelbiblioteket" numera mycket musik, datorer och unga, mycket programverksamhet. De testar mycket nytt, gör om, stor vikt vid sköna möbler och tanke kring att man ska hänga där med vänner. Visst låter det spännande! http://www.lib.hel.fi/en-GB/kirjasto10/

Bokbabbel sa...

Okej, det här var ju intressant, speciellt med tanke på biblioteksdikussionen här förra veckan! Blir nyfiken på det här, men HUR kan jag ha missat det, jag är ju ändå intresserad av bilbiotek liksom :)

Hermia sa...

Jag föreslår en rapport därifrån i ord & bild :-)

Var tyvärr för trött (av biblioteksarbete) för att delta i den biblioteksdiskussion du initierade. Men jag gillar skarpt att bibliotek diskuteras av andra än oss som är i "kåren"..

Bokbabbel sa...

kanske det kanske ;)

Själv tyckte jag att det var roligt att så många bibliotekarier deltog i diskussionen, men det är klart att alla ska tycka till om saken, jag vill ju tro att bibliotek berör alla...