onsdag, oktober 20, 2010

Koppels trea

Kungens födelsedag av Hans Koppel XXX½
Jag har tidigare läst och gillat den numera avslöjade pseudonymen Koppels tidigare böcker Vi i villa och Medicinen (då jag letade upp mina gamla recensioner här och här upptäckte jag att jag tydligen förskönat minnet av Medicinen en aning, intressant!). Därför var mina förväntningar också höga på denna avslutande del i den minst sagt löst hållna trilogin Koppel har skrivit. Men han lyckas bra, Koppel, med denna pyttelilla roman med 180 glest skrivna sidor. Jag hade kanske förväntat mig något mer samhällskritiskt, i stället får jag en riktigt rolig bok i handen. Kungens födelsedag känns som en kollektivroman med alla människoöden som välvs in i varandra, och jag imponeras något enormt av Koppels förmåga att låta oss lära känna så där många människor så bra på så få sidor! En eloge till honom också för att intrycket inte alls blir rörigt utan snarare välstrukturerat.
Rec.ex. från Telegram förlag.

4 kommentarer:

Cinnamon sa...

Så jag ska med andra ord läsa Koppels (a.k.a. Petter Lidbäcks böcker)?! Jag reserverar på stört.

Bokbabbel sa...

åtminstone "Vi i villa"!

Sofia sa...

Jätteroligt att hitta en annan finlandsvensk bokblogg! Det är visst ganska ont om sådana :) Du kan ju titta in till mitt bokträd ifall du har lust!

Bokbabbel sa...

det ÄR det, och jag förstår inte varför! ska absolut titta in, tack för tipset liksom ;)