måndag, oktober 18, 2010

Finn finländska författare

Maria efterlyser finländska författare och det känns ju som om det borde vara mitt expertisområde. Men hjälp, är det det, jag läser ju främst svensk och anglosaxisk litteratur...
Maria har åtminstone koll på Johanna Holmström, Sofi Oksanen, Hannele Mikaela Taivassalo och Tove Jansson, och med dem kommer man ju onekligen rätt långt. Så finns det såklart storsäljarna Kjell Westö och Monika Fagerholm, populära även i Sverige om jag har förstått saken rätt. Leena Lehtolainens välskrivna deckare utspelar sig oftast i min hemstad här i Södra Finland och de finns på svenska till skillnad från Virpi Hämeen-Anttilas bra romaner. Emma Juslin har redan skrivit tre romaner, så det namnet kan ni nog lägga bakom örat. Jenny Björklund debuterade i höstas och Kaj Korkea-Aho skildrar det österbottniska bibelbältet i sin ett år gamla debutroman. Magnifika Märta Tikkanen får man absolut inte missa, ej heller Malin Kivelä! Men sen då?

11 kommentarer:

Marias bokliv sa...

Anna-Lena Härkönen också?

Anonym sa...

Arto Paasilinna?

Nattens bibliotek sa...

Anja Snellman läste jag mycket av för några år sedan. Jag tyckte mycket om henne

Evalinn sa...

Har inget mer att bidra med tyvärr...men jag bara måste säga att du fick till den här rubriken! :-)

Nina sa...

Catharina Gripenbergs diktsamlingar. Alltid fin i alla sammanhang. Johanna Sinisalo är ganska häftig också men enligt vad jag har förstått är den svenska översättningen av "Ennen päivänlaskua ei voi" inte mycket att hänga i julgranen. Den finns dock på engelska och heter då "Troll. A Love Story". Fantastiska "Sönder" av Henry Parland.

Bokbabbel sa...

Evalinn: Tack :)

Ni andra: Har ej läst, förutom några dikter av Parland och en bok av Anja Snellman (tror jag iaf) för lääänge sen som jag inte alls tyckte om. Sinisalo vore lite spännande att kolla in, så skulle jag få finskaträning samtidigt

Maria sa...

Tackar för inlägget. :)

Bokbabbel sa...

ingen orsak, det var ju bara nyttigt även för mig!

gemini57 sa...

Bo Carpelan då?

Bokbabbel sa...

ja just det. Men jag tror att jag bara har läst hans barnböcker :)

Linn sa...

Väinö Linna! Trilogin som inleds med Högt bland Saarijärvis moar är helt underbar, även om den kan verka lite svårforcerad innan man kommit in i den. Stort tips!