onsdag, oktober 13, 2010

Run Julia run

Det är efter att ha läst en sådan här bok som jag skulle behöva en bokcirkel att prata med. Det finns nämligen mycket jag skulle vilja diskutera angående den här boken, mycket som inte kan sägas här med risk för spoilers. Men, ta det som ett tips ni lyckliga med bokcirkel, den här boken är ett bra val för den!

Att springa av Maria Sveland XXXX-
Emma och Julia är bästa vänner och den trista sommaren innan de börjar högstadiet får de plötsligt lite spänning(?) i livet då de stöter på Rabarbermannen, mannen som med rabarbersvaj (Svelands ord, inte mitt) går omkring med handen i skrevet och ropar glåpord efter flickorna. Emma är enda barnet och bor i lite Gilmore Girls-stil ensam med sin mamma Annika i en hyreslägenhet. Julia och hennes lillebror Erik bor i den fina sekelskiftesvillan, kuvade av sin stränga pappa och olyckligt städande mamma.
Så händer det något hemskt, något betydligt värre än Rabarbermannen, Julias ringar under ögonen blir bara mörkare och Emma förstår ingenting. Och usch vad hemskt det är även för läsaren som förstår och äcklas och vrider sig av obehag!
Men, det finns inkonsekvenser i Svelands skildring, många spår som aldrig leder någonstans. Jag blir arg på mamma Giselas agerande, på Eriks öde, på glada familjen Emma&Annikas förfall och framför allt på att detta plötsligt får ett abrupt slut, att man inte längre får följa deras historier utan att allt blir liksom hängande i luften. Varför? Förvisso är Julias berättelse den viktigaste, men som läsare blir man lurad då man fått läsa så pass mycket och sen plötsligt blir utan ett ordentligt slut.
Ändå, en gripande bok som tar tag i en, vars viktiga tema höjer boken över många av dess brister!
Rec.ex. från Norstedts.

8 kommentarer:

Petra sa...

Hej!
Vill bara tipsa om att vi instiftat ett nytt litteraturpris, Bokbloggarnas litteraturpris! Alla med bokblogg är välkomna att nominera till det. Läs mer här:
http://www.breakfastbookclub.se/2010/10/11/bokbloggarnas-litteraturpris/

Hoppas du vill vara med och nominera och rösta fram bokbloggarnas val av årets bok 2010.

Priset kommer delas ut på Stora Kulturbloggprisets gala 27 november.

Bokbabbel sa...

hehe, du har skrivit den här kommentaren medan jag skrev på mitt inlägg om att jag precis skickat in mina nomineringar :)

Petra sa...

Ah. Samma tanke :)

Tack för länken och nomineringarna!

Bokbabbel sa...

tack för kul initiativ!

bokfian sa...

Hej fina du! Tänkte att du kanske skulle ha lust att kolla in min bokblogg.

H. du-vet-nog-vem
;)

Bokbabbel sa...

Bokfian: Nåja, om jag gissar rätt så var det på tiden! :) Vill du att den ska heta Bokfian eller Bland solblänk och tomtebloss (font!) i min länklista?

Peppe sa...

jag sträckläste Att springa och blev både mycket illa till mods och inspirerad. Tur för den sista sidan, annars skulle jag ha blivit mycket ledsen.

Bokbabbel sa...

ja, sa ju det, den är hemsk! men bra också alltså