tisdag, oktober 05, 2010

David, Kevin, Leonard

Veckans Tematrio handlar om titelmän.

1. David Copperfield av Charles Dickens. Läste den här boken flera gånger när jag var liten (både min bästa klassiker- och omläsningstid för övrigt!) och har alltid tyckt bättre om den än den mer berömda Oliver Twist av samma författare.
2. We Need to Talk About Kevin av Lionel Shriver. Blir alltid förvånad då jag upptäcker att det fortfarande finns människor som inte läst denna med rätta überhypade bok. Shriver är sjukt bra!
3. My Friend Leonard av James Frey. Fortsättningen på A Million Little Pieces, inte lika bra som den och framför allt inte lika bra som den helt fristående Bright Shiny Morning. Månne han har något nytt på kommande förresten, den gode Frey?

4 kommentarer:

Magnus Axelsson sa...

Jaja, det är väl bara at bekänna. Jag har inte läst Shrivers bok. Borde jag det?

enligt O sa...

Bright shiny morning vill jag läsa, gillade de två "självbiografiska".

Helena sa...

Enligt O: Jag ÄLSKADE Bright Shiny Morning, mycket bättre än de självbiografiska (eller hur det nu var med det). 2008 års bästa amerikanska roman för mig.

Bokbabbel: Jag har för mig att jag läste något om Freys nya romanprojekt och att det skulle vara något väldigt kontroversiellt om Jesus och homosexualitet. Kan det stämma? Hmm, jag skulle ju kunna googla detta... Återkommer! Kul att du också gillade Bright Shiny Morning så mycket.

För övrigt är Oprahavsnittet där The Big O skäller ut en slokörad Frey efter noter och får hela "sannings"-debaclet att framstå som om det handlar om att han svikit HENNE, ljugit för HENNE, fått HENNE att se ut som en idiot stor (ofrivillig) komik. Finns på Youtube.

Bokbabbel sa...

magnusax: om du inte förstått det redan nu så har jag glädjen att berätta för dig att JA! det borde du! jag vet att den är hypad, men som sagt, det finns en orsak till det! Välskriven (läs gärna på engelska om du anser dig behärska språket!), en historia som griper tag och lyckas överraska. Bra!

EnligtO: Säger precis som Helena att Bright Shiny Morning är väldigt väldigt bra, betydligt bättre än de två!

Helena: Även jag kunde ju googla men det är roligare med kommentarer :) Men ojdå, det låter ju grandiost och inte nödvändigtvis på ett bra sätt.
Ja, känner ju naturligtvis till Oprah-incidenten men har aldrig sett den! får ta och kolla upp när jag inte är på jobb :P