torsdag, augusti 13, 2009

Vi språkar om språk

Lyrans Tematrio handlar denna vecka om språk. Många har säkert koncentrerat sig på böcker där de tyckt att språket varit extra vackert, och det tänkte jag först också göra. Nu blev det i stället en trio med böcker där språket är av central betydelse, där boken skulle bli en helt annan med en ordinär användning av språk.

1. Montecore - en unik tiger av Jonas Hassen Khemiri. Khemiri är ju ett ypperligt exempel på språk-viktiga böcker, men jag valde den mindre omtalade Montecore eftersom den kryllar av ord som Khemiri låtsasöversätter från franskan. Själv har jag läst lite franska back in the days så jag förstod orden, men jag undrar hur det gick för dem som inte parle francais (hur får man det där franska c:t förresten?)
2. Allt av Martina Lowden. Både "intrigen" och språket är nytt, det är dagboksanteckningar med listor över vad som finns på skrivbordet och allting därikring, och det kan både irritera och inspirera.
3. Böckerna av James Frey. De saknar skiljetecken eller stora böcker, och som den språkfascist jag är är jag väldigt förvånad över att jag kan se förbi det och verkligen tycka om böckerna.

3 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Av Khemiri har jag bara läst Ett öga rött och den hade definitivt ett unikt språk :-)

gemini57 sa...

Antingen från CharacterMap, eller ALT+ 0231 (håll nere alt och skriv 0231). Amazing eller va? Där finns även andra spännande tecken.

Bokbabbel sa...

Lyran: Oh yeah, Montecores språk är lite "vanligare" men ändå speciellt

Gemini: ç!! :)