söndag, augusti 16, 2009

Årets hundrade bok!

Det är rätt praktiskt med en Läst-lista på bloggen. Tack vare den var jag nu medveten om att boken jag läste ut var årets hundrade bok. I och med de skadade benen har jag läst rätt mycket i både juli och augusti och det syns ju genast i statistiken. Årets hundrade bok hör till en genre jag inte läser speciellt mycket ur, nämligen chick lit.

Bara vanligt vatten av Kajsa Ingemarsson XXX½
Stella Friberg är en berömd författare(!) som håller på att skriva den tionde och avslutande delen i serien om detektiven Franciska Falke. Men livet är inte en dans på rosor ens för (framgångs)rika författare; mer "finlitterära" författare attackerar populärlitteraturförfattarna, det knakar i pojkvänsparadiset och till råga på allt får Stella tampas med "vattenläckan from hell" i sin fina Östermalmsvåning.
Visst blir det ju lite finurligt då en populärlitteraturförfattare skriver om en populärlitteraturförfattare; om de litterära påhoppen och om glamouren och dess mindre glamourösa baksida. Samtidigt är Stella allt annat än trevlig, och även om hon har en hemsk familj beter hon sig hemskt och tänker fula tankar. Jag tror och hoppas att det här är någonslags ironi från Ingemarsson sida, för annars...?
Både fiktiva och riktiga kändisar svischar förbi, och läsaren får en liten inblick i förlagsvärlden, tack för den! :) Man får även läsa delar ur Franciska Falke-historien, och den är så dålig att jag ryser. Men det är ju Kaj... förlåt, Stellas historia som är huvudintrigen som tur!

6 kommentarer:

Titti sa...

Nej vad härligt!! Jag har cirka 25 böcker kvar innan jag kommer dit. :-D

Bokbabbel sa...

kämpa kämpa! Det är ju inte speciellt plågsamt :)

violen sa...

Jag är i alla fall halvvägs! :-)

Bokbabbel sa...

jag läser väldigt fort OCH jag har haft skadade ben och därför bara suttit stilla och... läst :)

malve sa...

Bra idé med en läslista - det ska jag ta efter :)

Titti sa...

Jag upptäckte att jag ljög lite. Jag har exakt 30 böcker kvar att läsa. Nåja. Jag tänkte läsa minst 100 böcker detta år så jag har god marginal. Nu är jag ju arbetslös igen så nu har jag mer tid till läsning. Just nu iaf. :-)