torsdag, augusti 06, 2009

Tematrio barndom+outläst

Barndomsskildringar
1. Jonas Gardell med trilogin En komikers uppväxt, Ett ufo gör entré och Jenny. Såklart.
2. Drakarna över Helsingfors av Kjell Westö. Passar på att puffa för den (och författarskapet) igen. Because they're worth it.
3. Mamma sa att jag var sjuk av Julie Gregory. Allas uppväxt är inte rosenröd.

Outlästa
Bra tema! Fast med risk att få utskällande/peppande kommentarer såklart; "Vaa, har du lämnat den oläst?" Here goes.
1. Den hemliga historien av Donna Tartt. *hukar mig* Visst gillade jag det jag läste, men då jag kom hem från resan där jag påbörjat boken skulle jag bara ta en liten paus. Så gick det några månader, nu är det väl redan år...
2. On Beauty av Zadie Smith. Ett omslag to die for, men väl hemkommen från en annan resa (hmm, anas det en trend här?) orkade jag inte kämpa vidare.
3. Bara ett liv av Sara Blaedel. Påbörjade denna före en resa men hade kommit så långt att jag inte ville ta med mig den på resan (onödigt att slösa kappsäcksutrymme för "så få sidor"). Och nu; dilemmat att jag inte minns vad som hänt (rätt viktigt i en deckare...), men kommer det att vara tråkigt att läsa om boken för att kunna läsa ut den...?

Inga kommentarer: