måndag, augusti 17, 2009

Party party

Tematrio med kalastema!
1.
Även jag nämner Bilbos födelsedag i Sagan om Ringen av Tolkien, för det är sannerligen en spektakulär fest. Hobbitarna äter helst dygnet runt, men då det blir fest blir det extravaganza.
2. Silverbröllopet av Maeve Binchy. Paret Doyle har just varit gifta i 25 år, och för att fira det tar deras äldsta dotter Anna på sig uppgiften att ordna en stor fest för dem. Om det är någon som önskar sig det är en helt annan fråga.
3. Poirots jul av Agatha Christie. Minns inte särskilt mycket av just den här handlingen, men jag har för mig att det handlade om ett visst antal människor som befann sig i ett stort gammalt hus då ägaren blev mördad. Och då rycker den mustaschprydde belgaren ut!

4 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Silverbröllopet minns jag också :-)

snowflake sa...

Haha, Bilbos fest har sannerligen gjort intryck!

Bokbabbel sa...

lite knepigt blev det ju; finns det så många fester som skildras? ska surfa runt bland de andra svaren och kolla!

Anonym sa...

Silverbröllopet var längesedan jag läste, men jag minns att jag tyckte om den.