onsdag, juli 01, 2009

Rese(guides)trio

Lyrans Tematrio handlar denna gång om resor, och detta om något är ju ett kärt ämne för mig vid sidan om böcker :). Eftersom jag under och efter Kina-resan funderat en hel del på reseguider, får min trio handla om dem.

1. Eyewitness/Första Klass. Min favorit, skrev om serien redan här. Många (färg)bilder och tredimensionella kartor så att det väl på plats är lätt att få en uppfattning om vad det är man ska kolla in. Enligt mig väldigt lätt att använda, men så beror det ju dels på att jag är vanast vid att använda dem. Finns översatta till många språk.
2. Lonely Planet. Troligen den serie man tänker på då man hör reseguider. De blåa tjockingarna fyllda med matnyttig info finns över de flesta resmål och - har jag nyligen upptäckt - är mycket billigare än Eyewitness. De är också skrivna på ett mer personligt sätt än Eyewitness som mest konstaterar fakta. I Kina läste vi dels i en kompis LP och jag märkte att jag gillade även dem rätt mycket. Är det någon som blir sugen kan jag passa på att informera om att lonelyplanet.com fortfarande har 30% rea på sina produkter... En utmärkt chans att fylla på bokhyllan med guider ;). Kommande resor kommer sambon och jag alltså att ge LP en chans, möjligen i kombination med en lånad Eywitness men ändå. LP känns dessutom som en guide som man själv lite kan anteckna i, sätta in lappar i el.dyl., med en Eyewitness skulle jag inte komma på tanken att göra det.
Verkar inte finnas i översättning...?
3. Mondo. Den finska resetidningen Mondo har även gett ut en serie reseböcker och vi hade en bok om Beijing med oss. Liten och tunn, utan kartor eller bilder, men däremot med väldigt trevligt berättad information (och adresserna på kinesiska, viktigt!!). Den här guiden bör användas i kombination med minst en annan, men är väldigt trevlig att läsa redan hemma eller på hotellrummet dagen innan man ska besöka någon sevärdhet.
Finns dock endast på finska.

Trodde inte att jag skulle ha så här mycket att säga angående reseguider, men det tycks vara min nya faiblesse just nu :D.

5 kommentarer:

ida på textappeal sa...

jag har alltid förordat lonely planet, men tipsar ofta om firstclassguiderna till låntagare som kanske inte direkt är sugna på backpackerresor (tycker det är rätt stor skillnad i vad de tar upp och inte, att de har olika målgrupper?) en ny favorit är sådana kartguider som finns från lite olika förlag där man utgår från en stadsdel och så är det få tips och en stor karta. behändigt.

Lyrans Noblesser sa...

Det var länge sedan jag läste guideböcker, men Souteast Asia on a Shoestring är min favorit. Kanske är det Lonely Planets.

Bokbabbel sa...

Ida: Bara man orkar släpa med sig båda så tror jag en kombination är det bästa!

Lyran: Det är definitivt Lonely Planet, tror att den är deras mest sålda bok faktiskt :)

fia sa...

Jag fullkomligt älskar reseguider! Kan lätt köpa på mej även om jag inte har någon resa inplanerad! Bra för framtida reseinspiration, om inte annat!
Vad kul med Kina! En av mina resedrömmar är att åka Transibiriska järnvägen och sedan resa runt i Kina och sedan vidare till Korea och Japan...
Amsterdam var som sagt fantastiskt, du kommer garanterat inte bli besviken!

Bokbabbel sa...

fia: Jepp, just nu känns det som om jag skulle kunna shoppa loss på guider och sedan läsa mig till expertnivå om ställen jag eventuellt inte ens kommer att besöka (iaf på väldigt länge) :P