torsdag, juli 02, 2009

Några minirecensioner

Tre sekunder av Roslund&Hellström XXXX-
Infiltrerade poliser, narkotikahandel och narkotikasmuggling in på fängelser. Kommissarie Grens var ju bara jobbig, men i övrigt var det en bra bok, kunde ha varit lite mer jämnt spännande dock. Om den här faktiskt baserar sig på fängelsekunders information hoppas jag att fängelsecheferna kollar sina tulpaner m.m. bättre i fortsättningen... Som den snälla dotter jag är, rekommenderade jag den här åt min pappa som semesterläsning :).
Rec.ex. från Pirat.

The Little Stranger av Sarah Waters XXX
Jag har tidigare läst The Night Watch, tyckte den var helt okej men förstod inte riktigt the fuss about Waters. Nu gav jag henne en ny chans med den här boken, och jag är fortfarande inte charmad. Visserligen karakteriseras boken som skräck, något som inte är min genre, men samtidigt kunde jag tycka att boken var väldigt seg och aldrig riktigt kom igång. Ok, det händer grejer på herrgården Hundreds Hall och doktorn som blir en vän till familjen är hela tiden skeptisk och...?

Kyskhetsbältet av Åsa Nilsonne XXXX-
Monika Pedersen vid Stockholmspolisen utreder mordet på en känd skådespelerska.
Den här boken har vunnit Polonipriset, men jag kan inte låta bli att tycka att jag har läst bättre deckare av henne. Värst så jag låter negativ nu :P. Nej, det här var en bra bok, absolut, jag hade bara hellre sett lite mera action i handlingen och inte så mycket tjat om vännen Mikael.

Den dubbla tystnaden av Mari Jungstedt XXXX-
Den här boken fick mamma som semesterläsning :). Hela det bekanta gänget i Visby (Knutas, reportern Johan, Kihlgård från Stockholm m.m.) utreder mordet på filmregissören som bara skulle tillbringa sin ledighet på Bergmansveckan på Fårö tillsammans med sina närmaste vänner. Jag gillar deckarhistorien, hur vännerna sluter sig samman kring sina gemensamma(?) hemligheter, däremot blir jag irriterad på Jungstedt som alltid verkar ha någonting hon hänger upp sig på. Annars är det Johans och Emmas förhållande som tack och lov lämnas i fred denna gång, nu går hon dock på om fotografen Pia kontaktnät på ön. Ja vi veet att hon har många släktingar och att Gotland är litet, men det blir ju bara fånigt då de hela tiden ligger ett steg framom polisen. Tycker jag i alla fall.
Boken var ett rec.ex. via Gilda Romero.

Inga kommentarer: