måndag, juli 20, 2009

Frustrerat bokslukande

Min far hade en dröm av Barack Obama XXX½
Jag läser sällan (aldrig?) biografier, fick skapa en ny kategori bara för den här boken. Men den här har nämts på flera ställen i positiva ordalag, så då jag hittade den på biblioteket beslöt jag mig för att ge den en chans.
Först börjar det mycket bra, Barack berättar om sin barndom på Hawaii och om sina funderingar om hur det var att vara om inte svart så åtminstone mörkhyad. Om pappan som försvann och morföräldrarnas drömmar. Jag är en sucker för barndomsskildringar, sanna eller inte, så det här faller mig helt i smaken. Mitten av boken går ut på beskrivningar av Baracks år i Chicago där han engagerar sig i diverse samälleliga grejer, och även om det är bra gjort av honom orkar jag med sjuk fot inte riktigt läsa om det. Bättre blir det mot slutet då han beger sig till Kenya för att stifta bekantskap med sin fars släkt. Minus alltså för det tråkiga mittenpartiet.
Intressant att tänka att den här boken skrev redan 1995 då Obama inte var någon särskilt speciell person. En hel del har hänt sedan dess.

Silke av Alessandro Baricco XXX½
Enkelt och finstämt om fransmannen som reser till Japan för att handla med silkesmaskar. Avskalat, men ändå med toner av sagoberättande då upprepade resor beskrivs med exakt samma ord.
Helt fin och trevlig, men i min frustrerade lässlukaranda passar den inte riktigt in.

Inga kommentarer: