lördag, juni 20, 2009

What's the fuss about inbundna böcker?

Inbundna böcker, what's the fuss egentligen??

+ Man kan genast läsa nyutkommen litteratur (och kanske kanske är de liiite mer hållbara)

- De är mycket dyrare
- De är otympliga att bära med sig OCH läsa hemma (framför allt liggandes då)
- De tar upp väldigt mycket plats i bokhyllan, hyllplanen måste placeras glesare och man får inte lika mycket plats för böckerna
- Nuförtiden har de nästan alltid det där underliga "pappersskyddet" därpå, väldigt irriterande! Det är bara i vägen, det går sönder även om jag tar av det då jag ska läsa boken. Och så ser boken trist enfärgad ut därunder

10 kommentarer:

Amelie sa...

Håller helt med! :)

Jenny sa...

Jag håller också med. Under tiden man väntar på att de inbundna ska komma ut i pocket så kan man ju läsa en massa andra pocket som man inte hunnit läsa. Men ibland blir jag så sugen på en nyutkommen bok att bara måste köpa den.

Men visst, de är dyra och otympliga, inget snack om saken.

Lyrans Noblesser sa...

Det finns en fördel som ibland väger upp allt - texten är större. För mig med lite dålig syn är en del pocket helt omöjliga att läsa.

Hoppas du får det fantastiskt i Kina!

Linnea sa...

Jag håller med om att nackdelarna helt klart överväger fördelarna när det gäller inbundna böcker. Jag köper aldrig inbundet och kommer inte att göra det heller. Biblioteksböcker är dock nästan undantagslöst i inbundet format och eftersom jag mest läser böcker från bibblan kommer jag ändå inte undan dessa tunga monster till böcker. :p

a-lo sa...

Håller typ med. Fast en del inbundna böcker gör sig ju bara inte i pocket, t.ex. fackböcker/kokböcker med många bilder. Men ren skönlitteratur läser jag nästan uteslutande i pocket.

Anonym sa...

Det håller inte lite bättre, de håller MYCKET bättre. Jag som läser mina böcker om och om igen behöver bra kvalitet på utgåvorna. Jag håller helt med om skyddspappret, förstår inte alls varför de envisas med det - de enda som inte har det är kartonnage (vilket är pocketbindning med hårt omslag och alltså helt värdelösa). Det är väl en smakfråga om man vill ha pocket eller inbundet men personligen skulle jag inte sörja fem minuter om alla världens bokförlag bestämde sig för att sluta med pocketutgivning redan idag.

Arina sa...

Jag skulle köpa alt inbundet om jag hade råd och fick tag i det.

Det gå att lägga en inbunden bok uppslagen vilket är en stor fördel om man läser medan man äter. Man slipper få kramp i tummen av att hela tiden tvingas hålla ett krampaktigt tag i boken för att den inte skall slå igen. Kvaliteten är oftast bättre både på papper och därmed också tryck, jag ser också dåligt och gillar bra tryck med lite större stil.

Pocketboken är lättare att bära med, något jag nästan aldrig gör ändå, och den är billigare. Det är allt.

cecber sa...

Fördelen är den större texten och att man inte behöver anstränga sig för att hålla den uppslagen. Bäst gillar jag lagom slitna biblioteksband som är ordentligt öppnade :0)

Men visst är pocketboken lättare att placera därhemma, det är trevligt med den enhetliga storleken!

Erika sa...

Jag fattar inte heller poängen med inbundet, för min del innebär det bara nackdelar! Det enda sammanhanget inbundet är att föredra är på bibliotek, eftersom pocketböcker slits galet fort.

Ms Shallow sa...

Allt jag har att säga är; tacka gud för pocket.