fredag, juni 05, 2009

Att läsa ska vara en njutning

Just nu är det många som börjar lista/fotografera de bokhögar de har tänkt plöja igenom i sommar. Jag läser de blogginläggen med stort intresse, det är roligt att se vad folk har tänkt sig (är det t.ex. "lätt" litteratur eller fullproppat med klassiker man känner att man någongång måste läsa). Som den list- och prestationsmänniska jag är blir jag dels sugen på att göra likadant, om inte annat så för den där perversa glädjen över att få strecka över något på en To do-lista. Men precis som Helena skriver är det viktigaste ju trots allt att få njuta av sin läsning. En orsak till att jag hamstrar hem böcker till den egna bokhyllan är just glädjen över att sedan få välja och vraka och läsa det som jag just då känner för. Och då kommer sommarläselistor alltför mycket i vägen - redan nu blir det ibland något av en tvångsläsning *I-landsproblemvarning!* ifall jag vill hinna läsa ut biblioteksböcker eller kanske recensionexemplar så fort som möjligt. Nej, troligen får ni hålla utkik efter "Detta ska jag läsa i sommar"-listor någon annanstans än på denna blogg, däremot kan jag utlova "Detta ska jag läsa under Kinaresan"-lista! Och så peppande kommentarer på era sommarlisteinlägg såklart!

7 kommentarer:

Arina sa...

Precis som jag känner! Det är delvis därför jag aldrig deltar i läsutmaningar eller skapar sådan för mig själv.

Bokbabbel sa...

Hurra för oss och läsnjutning!

Jessica (ord och inga visor) sa...

håller helt med om att läsa ska vara en njutning! min sommarläslista är väldigt preliminär så känner jag för att läsa något annat så kommer jag ju verkligen inte tvinga mig själv. läsa är ju avkoppling och ska inte ha massa "obligations" runt sig!

Bokbabbel sa...

Jag är ju inte helt emot läslistor, så länge de just som du säger är preliminära! Det är ju väldigt roligt att läsa om preliminära planer! :)

Sarah sa...

Jag är nästan tvärtom. Jag har börjat få ångest varje gång jag har läst ut en bok och ska välja en ny från min bokhylla. Sist jag räknade så hade jag 97 olästa böcker och alla valmöjligheter ger mig beslutsångest.

Arina sa...

Det stämmer på mig också. Jag hade visserligen bara 8 böcker att välja mellan idag men oron att börja på fel bok fanns där ändå. Om jag upptäcker att jag inte är riktigt sugen på en bok så finns risken att jag aldrig någonsin tar upp den igen, så det gäller att välja rätt.

Bokbabbel sa...

Det där kan jag helt förstå, men det känns som ett helt annat problem! Någon av dem är säkert ändå bra, och då har du valt själv och inte varit "tvingad" av din lista :)

Men absolut, jag instämmer i att det finns en farlig risk att man "aldrig" tar upp den där boken igen. Jag har pinsamt många olästa böcker i min hylla, några har jag någongång försökt mig på men de flesta är ändå sådana som jag någongång tror att jag kommer att jag kommer att känna mig sugen på