onsdag, maj 20, 2009

Norgetrio

I veckans Tematrio ska svenskar skriva om norska böcker och norrmän om svenska. Jag är visserligen ingendera, men jag deltar och låtsas att jag är svensk - läser ändå främst svenska böcker har jag märkt.

1. Jag märkte att min Norgetrio tenderade att bil väldigt deckarbunden. En deckare ska i alla fall med, och det är Karin Fossum. Kjempebra!
2. Anne B. Ragde med sin trilogi om Neshov-svinfarmen charmade också mig. Så förutsägbar jag är.
3. Henrik Ibsen. Lite litteraturvetenskaplig touch måste vi ju få in i trion, och även om jag annars inte alls gillar dramatik var jag mycket förjust i Hedda Gabler. Troligen lite färgad av Svenska Teaterns uppsättninge av pjäsen, men ändå.

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Ibsen är helt outstanding i sin genre, tycker jag.