torsdag, maj 07, 2009

I brist på verkligheten


För en tid sedan var jag i Göteborg, strosade från café till café och fikade och läste, ibland rentav ute i solen. Nu är jag hemma igen, och för att råda bot på tillbakalängtan läste jag några böcker som utspelar sig i Göteborg.

Den sista vintern av Åke Edwardson XXXX-
Lite rörig kändes den, denna sista bok om den trevlige kommissarie Winter som bor i centrala Göteborg. Men kanske var det för att jag var så upptagen med att suga i mig gatunamn och spårvagnslinjer att jag missade lite av intrigen.
En kvinna hittas mördad i sin säng, strypt av sin kudde. Med sambon sovande bredvid. Mordet sker i Vasastan, och Winter tycker att brotten krupit obehagligt nära hans privatliv - en känsla som förstärks av att det flyter i land ett lik på hans strandtomt en tid senare.
Det märks att detta är den sista boken om Winter; Edwardson låter Halder ta ett (s)vagt farväl och verkar vilja presentera en ny polis, Gerda, som en slags ny generation. Ska vi få läsa om henne i framtiden?

Dagar och nätter i Paris och Göteborg av Claes Hylinger XXX+
Detta är ingen roman, utan snarare en (dock relativt sammanhängande) samling av små dagboksskriverier, dikter och funderingar. Beskrivningarna är korta men effektiva, och sätter minsann igång lite längtan - tyvärr mest för Paris och inte Göteborg som inte nämns i lika målande ordalag. Jag pendlar mellan att tycka att boken är väldigt charmig och att tycka att den känns föråldrad, berättaren känns ibland så utpräglat manlig där han tittar efter flickors kjolar.

Inga kommentarer: