söndag, mars 30, 2008

Stockholm nästa!

Läskoman blev till min glädje både av och lyckad :). Två avslutade böcker, en inredningstidning, en bra bit in i Myrrha (som jag inte alls är övertygad av så här långt) och ändå mycket prattid med mamma!

"Vad ser du nu" av Cilla Naumann XXXX
Ett intressant grepp, här får nämligen bästa väninnan, maken, pappan och dottern beskriva Anna. Anna verkar vara en rätt underlig figur, men boken gillar jag! Ibland blir man som läsare ledsen då man inser hur förbi varandra karaktärerna pratar, men samtidigt ger ju just dessa olika perspektiv en extra krydda. Bra!

"Smuts" av Katarina Wennstam" XXXX½
Ibland blir jag tyvärr trött på böcker om trafficking, det är grymt men jag orkar liksom inte ta till mig det alla gånger. Wennstam har tidigare skrivit fackböcker och till och med fått fack-Augustpriset för en av dem, men Smuts är hennes första roman. Och jag gillade den. Berättelsen är ju visserligen rätt hemsk, men jag tyckte om boken! Det vore att överdriva att kalla boken för spännande, men jag vill definitivt fortsätta läsa hela tiden! Boken handlar alltså om advokaten Jonas som ska kommentera en rättegång mot Bordellmamman, men som inte riktigt har rent mjöl i påsen. Jonas hustru Rebecca känner att allt ine står rätt till och dottern Emma tampas med frågot om sin sexualitet och vad man egentligen "får" tycka och känna.

Nu bär kosan av mot det stora landet i väst - Sverige! :D Jag har en lång lista på saker (inte bara böcker!) att skaffa och känner mig lite fånig över det, plötsligt känns Finland så litet och... efter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, spännande att du gillade Smuts! Jag tyckte inte alls om den ...

Bokbabbel sa...

hehe, så där är det ibland, och roligt är ju det att inte alla tycker lika!