torsdag, mars 27, 2008

Inlägget som försvann

Tänkte att jag skulle göra ett försök att återskapa det långa inlägget jag skrev igår och som sedan försvann. Jag kommer att åka bort över helgen, först till sommarstugan och sen hem och vända för att fortsätta till Stockholm (hurra!) så det kan hända att ni får hålla er till godo med detta bautainlägg tills jag kommer tillbaka =). Jag har dessutom avslutat ytterligare en bok sen igår...

"The Woods" av Harlan Coben XXX½
Harlan Coben är en författare man tryggt kan återvända till eftersom man liksom vet vad man får. Jag vill dock samtidigt varna för att läsa allt för många böcker av honom efter varandra eftersom… tja, de är rätt likadana.
Denna bok handlar om Paul Copeland, en åklagare som får oväntade problem då någon börjar rota i mordfallet där hans syster och tre andra ungdomar mördades då de rörde sig ute i skogen (the woods you know) under ett sommarläger.
Jag vet inte om ni svenska läsare känner till fallet men här i Finland dödades tre ungdomar på 1960-talet då de tältade vid Bodomsjön i Esbo. Den fjärde av ungdomarna, Nils Gustafsson, undkom, men misstankar har riktats mot honom och på 2000-talet åtalades han för mord men friades. Den historien snurrade hela tiden i huvudet medan jag läste boken.

”Forbidden Places” av Penny Vincenzi XXX+
Vincenzi är en annan författare som jag ofta återkommer till. Den här gången blev jag dock besviken eftersom boken trots att den var relativt tunn enligt Vincenzi-mått mätt (ca 600 sidor) blev långrandig. Andra världskriget rasade och kvinnorna som blev kvar hemma förälskade sig i andra män, yada-yada. Det breda persongalleriet fanns med, men jag saknade de typiska ”twisterna”! Prologen utlovade mer än vad jag som läsare tyckte att jag fick.

”Den tionde kretsen” av Jodi Picoult XXXX
Dottern blir våldtagen, mamman är otrogen och pappan måste tampas med allt detta samtidigt som han försöker hitta tillbaka till sig själv.
Jodi Picoult lyckas bra med att inte göra boken till alltför sliskig/dramatisk/tårdrypande vilket kanske var en risk med dessa ämnen. Som läsare blev man alltid då och då överraskad, kanske något oväntat i en "sådan här typ av bok", men bara bra! Plus dessutom för litterära referenser till Dantes Den gudomliga komedin och för graphic noveln som är inflätad i historien (pappan är nämligen seritecknare)! I bilderna finns det dessutom 80 bokstäver gömda och de bildar en sammanhängande mening. Om det är någon som har klurat ut meningen, please mail me på bokbabbel@hotmail.com, jag är nyfiken och meningen jag fick ihop blev inte helt sammanhängande.

”Älvdrottningen” av Eva-Stina Byggmästar XXX½
Jag tycker om lyrik men jag är så hopplöst dålig på att läsa det. Nu försökte jag läsa lugnt och i portioner, men det lyckades inte den här gången heller. Mycket om blommor, njaa. Fast vissa dikter var nog fina och ordlekarna roliga, men ibland blev jag andlös på ett inte helt positivt sätt.
(Pärmen är väldigt fin!)

7 kommentarer:

*Malin* sa...

Penny V fick jag tips om härom veckan och om jag inte minns fel hamnade en bok av henne i betällningen från adlibris. Picoults bok verkar bra! Jag älskade hennes "Allt för min syster".

Anonym sa...

Deckare som diktsamling-finns det?

Tekoppen sa...

Eva Stina Byggmästar är inte så represenatativ för lyrik, skulle jag vilja påstå. Finns så mycket som är mycket bättre!

Bokbabbel sa...

Malin: hoppas du gillar Penny! :) Vilken bok månne det var frågan om?

anonym: Ingen aning :)

tekoppen: Bra att veta, men hade nog annars heller inte tänkt ge upp lyriken bara sådär

Tekoppen sa...

Nej, det hoppas jag verkligen! :)

Anonym sa...

********SPOLIER******





"Inget är lättare än självbedrägeri för det man vill ska vara sand det tror man är sand" - Demostenes

Olivia sa...

Nej, det är inte "sand", det är "sant".

"Inget är lättare än självbedrägeri för det man vill ska vara sant det tror man är sant" - Demostenes