fredag, mars 28, 2008

Bibbor, King och sommarstuga

Sommarstugan med sin brasa och sköna soffa kallar, jag har tänkt ägna mig åt seriös läskoma detta veckoslut (undrar om mamma är medveten om det eller om hon tänkt sig att jag ska vara social hela tiden :) Det är nämligen bara hon och jag som åker ut denna helg). Nu på förmiddagen förde jag tillbaka en hel drös med böcker till två olika bibliotek* och naturligtvis lockade några skatter på mig i stadsbiblioteket. Jag har upptäckt att man inte ska gå dit för att söka någon specifik bok, utan snarare glida längs hyllorna och se vad man fyndar. Dagens kap blev Katarina Wennstams Smuts och Benrangel av den av bl.a. Bokhore-Helena och Belgarion/Peter prisade Stephen King. Hittills har jag läst endast skrivhandboken King skrivit, och nu hoppas jag att denna tjockis är en bra inkörsport till Stephen Kings böcker.

Nu gäller det bara att välja läsning inför helgen, biblioteksbesöket satte käppar i hjulet för mina tidigare planer :D. Vad ska ni ägna er åt under veckoslutet?

* Är man boknörd så är man

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller faktiskt på med Smuts i ljudboksform för tillfället, lånad från stadsbiblioteket... Utförligare recension kommer på konsonantmylla så småningom, men mestadels känns den som ett debattinlägg hjälpligt maskerat till roman.

Anonym sa...

Vad roligt att du tänker läsa Benrangel! Den är som sagt en av mina King-favoriter: en gammaldags spökhistoria med intertextuella inslag och, såklart, vackra Mainemiljöer. Hoppas du gillar den.

Bokbabbel sa...

ika: Visst är den ett debattinlägg, speciellt som författaren har skrivit fackböcker förut. men jag gillade den iaf!

helena: Det hoppas jag med, din beskrivning lät lockande :)

Peter Ljungkvist sa...

Håller med om Kingvalet. En relativt "ny" bok, som väl blandar det övernaturliga, med Kings lite nya "mjukare" stil.