tisdag, mars 04, 2008

Jaha

"Insekt" av Claire Castillon XXX½
En novellsamling med 19 noveller. Den svenska och franska (ursprungs-) versionen är döpta efter en novell, den finska (som jag läste) heter i rak översättning "Mammas lilla bödel" - titeln på en annan av novellerna.
19 noveller som alla spinner vidare på samma tema, förhållandet mellan mor och dotter - rätt så underliga förhållanden dessutom. Först blir man kanske lite chockad och omruskad men till sist känns det som om det blir för mycket av samma sak. Vilket inte är ett så bra betyg för en bok på bara 129 sidor...

"Ett år av magiskt tänkande" av Joan Didion XXX½
Magiskt tänkande innebär den uppfattning små barn har av orsak och verkan-relationer - de tror att de är orsaken till "allt" (om de är arga på sin mamma och mamman skär sig i fingret tror barnet att det var han/hon som orsakade olyckan).
Detta är den superhypade boken om Joan vars man dör av en massiv hjärtattack en kväll då de kommer hem från sjukhuset där dottern våårdas för lunginflammation. Under året som följer måste Joan komma till rätta med sin sorg.
Megahypad alltså, och alla har gråtit över och prisat boken och jag tänker bara "Jaha". Tyvärr blev jag inte alls berörd av boken, jag tyckte bara att den upprepade sig i all oändlighet och att den innehåll väldigt ånga medicinska termer. Lite av min avighet kanske beror på att även denna bok lästes på finska - men inte all avighet! Tyvärr.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskade verkligen Didions bok, för mig var den så starkt skriven, inte alls sentimentalt utan nästan lite kyligt och där tycker jag att styrkan låg. Sedan tycker att det är en enorm bedrift att skriva något sådant här medan sorgen pågår. Hon är min stora idol.

Bokbabbel sa...

Javisst, bedriften säger jag ingenting om och du har rätt i att det är bra att den inte blev sliskig. Men ändå...

Anonym sa...

Jag som är Didion fantast. känner att jag måste ge dig lite annat lästips av henne, som är faktiskt bättre än boken du läst. Läs Lagt kort, den var suverän, språket en ren njutning.

Ibland har jag väldigt svårt att läsa böcker som är hypade, jag har tröttnat redan innan jag tagit boken i mina händer. Flyga drake är en sådan bok, den ligger i bokhyllan men jag kan inte förmå mig att öppna den.