måndag, mars 17, 2008

Lovebombing London

Tillbaka igen, fylld av en massa intryck. Vilken underbar resa! Enda smolken i bägaren var fruktansvärt skoskav, så jag fick plåstra om mina fötter och hasa omkring i slutet av veckan, med blåsor under fötterna är det inte så lätt alla gånger... Till och med vädret var fint förutom dagen då vi skulle åka hem då London visade upp sina regniga sida.
Boknörden i mig stormtrivdes naturligtvis; bokhandlarna finns i mängder, både stora kedjor och små antikvariat och specialbokhandlar. Trots att jag fortfarande inte lärt mig att packa lätt hade jag tack och lov ännu plats i ryggsäcken eftersom jag släpade hem så mycket som tio böcker! Med tanke på att jag inte handlade så mycket annat (té, ett klädesplagg och några småprylar) stod böckerna alltså för en nästan fem kg:s viktökning på bagaget, tack och lov ännu inom Ryanairs gränser. Godingarna var följande:

- "Wall and Piece", Banksy
- "The Other Boleyn Girl", Philppa Gregory
- "Embroideries", Marjane Satrapi *
- "365 days", Julie Doucet *
- "It's a good life if you don't weaken", Seth *
- "The Ghost Orchid", Carol Goodman
- "Ten Little Niggers", Agatha Christie
- "I haven't dreamed of flying for a while", Taichi Yamada
- "Forbidden Places", Penny Vincenzi
- "Carnet de voyage", Craig Thompson *

Som ni märker blev jag dels frestad av alla graphic novels som inte går att hitta hemma, dels lite galen då alla kedjor viftade med erbjudanden om "3 för 2" eller "Köp två böcker och få den ena för halva priset". Ojoj. Bra att det blir påsklov snart så att jag kan hugga in på alla godingar!

Övrig boknördsrelaterat värt att nämna: Jag har traskat längs Brick Lane, sett plattform 9 3/4 på King's Cross, besökt Sherlock Holmes museum och fått en guidad rundtur (även behind the scenes) på British Library. Vilken underbar stad på alla sätt, dit vill jag absolut tillbaka!

* Graphic novels

4 kommentarer:

Annika sa...

Låter som en bra resa!

Bokbabbel sa...

Åh ja, det var det!

Tekoppen sa...

London är min favoritstad, jag längtar verkligen till alla antikvariat, bokhandlar, teaffärer, veganrestauranger, museum... Jag måste dit snart, annars börjar jag böla! Vilka teer köpte du? "I haven't dreamed of flying for a while" är ju en perfekt titel, hoppas att boken är bra också. Tack för bra blogg magix :-)

Bokbabbel sa...

Jag köpte "Notting Hill" från Yumchaa (som också lär ha nätbutik), ett rätt så vanligt svart té, men påsen var så fin i sin enkelhet och när man fick dofta på alla tésorter så var jag såld. Och så drack jag téet på plats och gillade det!
Visst är det en fin titel ja, hoppas också på en bra bok!
Vad roligt att du gillar bloggen, jag tittar troget in på din fina blogg :D