lördag, oktober 11, 2008

Några "dagböcker"

"Dockan Bella" av Nina Bouraoui XXX½
En kort och fragmentarisk dagbok om flickan som tycker om flickor och Julien som tycker om pojkar. Jag gillar stilen och vill läsa mer, kanske speciellt eftersom det känns som om boken inte gav allt den kunnat ge, blev den kanske alltför kort? Samtidigt som det är just det jag gillar...

"Jag tror vi behöver prata faktiskt" av Jon Jefferson Klingberg XXXX-
Karl Mikael och Kristin fattar beslutet om att skilja sig under vistelsen på sommarstugan på Gotland. Sedan får vi följa Karl Mikaels funderingar i en slags dagboksform under året som går. Det är djupa dalar och kanske ett och annat högt berg emellanåt och det är bra och ångestgivande medan det samtidigt känns som om detta kanske inte är en bok som kommer att stanna i mitt minne speciellt länge.

3 kommentarer:

Tekoppen sa...

Håller ganska med dig om Dockan Bella. En bok jag gillade, men samtidigt hade jag ingenting att säga om den.

Bokbabbel sa...

har du läst nåt annat av Bouraoui??

Tekoppen sa...

Jag har två gånger påbörjat Pojkflickan men inte kommit igenom den på grund av hennes speciella språk och att det egentligen inte händer någonting. Mina onda tankar verkar lovande. Hennes novell som gavs ut nyss som egen bok, Innan männen, tänker jag absolut läsa. 67 sidor som verkar tagna ur Juliens dagbok. Tyckte ändå att Dockan Bella var intressant med sitt språk. Märkligt att en lång redogörelse för massvis av nattklubbsbesök kan vara så intressant ändå...