torsdag, oktober 02, 2008

Lyrisk över poetiskt språk

"Simtag" av Jessika Berglund XXXX+
Åh, en liten pärla att ta till sig ruggiga höstdagar då regnet piskar mot rutan! (Jaja, höstens klichéer i all ära, men jag tycker faktiskt att det är lite extra skönt att läsa på hösten!) Berglund skriver med ett poetiskt språk som känns rent och enkelt samtidigt som det förmedlar så många fina detaljer att man vill läsa riktigt riktigt långsamt! Och naturen kryper nära inpå, och plötsligt tycker jag att "Gräsklipp och små bitar av mossa mönstrar smalbenen upp mot knäna" eller "regngrön luft" är det vackraste som finns. Och titeln också, så passande och så fin, precis som jag vill ha det!
Anneli bor i sitt hus inne i skogen, och en dag på bryggan märker hon att det hon känner för Cecilia inte längre är bara vänskap. Men hon väljer att dra sig undan, att gömma sig för Cecilia och för sig själv.

Hon är solskenet fäst i rena lakan som fått torka i sommarvinden och när man lägger sig i dem ligger man i luft. Fibern har blivit ett koncentrat av sommaren att sova i.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, nu verkar du ju vara på banan igen läsmässigt sett :-)

Lyllos dig som fick gå på bokmässan oxå! Nästa år ska jag jävlarimig komma iväg.

Tekoppen sa...

Åh, denna bok måste jag verkligen läsa!

Bokbabbel sa...

anna-lena: Åh ja, men nu blir det nog stopp igen i och med sambobesök fre-on :) Och "Simtag" är endast 167 sidor, varav många är halvtomma

tekoppen: Det måste du :) Kanske den finns på ett bibliotek nära dig bara du lämnar tillbaka någon av alla dina böcker du lånat hem ;)

Tekoppen sa...

167 halvtomma sidor - det låter precis som min sorts bok! :D Tyvärr är den utlånad på alla bibliotek utom ett. Som råkar ligga ganska nära mig. Hm...

Anonym sa...

Låter som en alldeles underbar bok! Måste skrivas upp på inköpslistan!

Amoroso sa...

Åh den boken kan få vem som helst att överge stan och hänge sig åt allt som naturen har att erbjuda :-)

Tekoppen sa...

Lånade på biblio idag när jag hamstrade kurslitteratur - och det är ditt fel :)