fredag, oktober 17, 2008

Matematiska funderingar

Häromdagen kommenterade Lisan att jag är så duktig på att låna från biblioteket. Jag började fundera över mitt biblioteksboksläsande, och min känsla av att jag inte läst så mycket ur den egna hyllan. Länge behövde jag inte fundera, eftersom jag behändigt nog kunde ta fram min läsdagbok och räkna. Än så länge minns jag hur jag fått tag på böckerna, men jag överväger att efter årsskiftet också börja anteckna hur jag fått tag på den lästa boken; egen, lånad eller lånad från biblioteket. Statistik är väl aldrig roligare än när den handlar om böcker?

Och resultatet då? Sen jag flyttade till Göteborg har 72 % av böckerna jag läst varit lånade från biblioteket!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, ja men du ser. Du ÄR verkligen duktig - 72 %! Du får bli min förebild, eftersom jag tänkte försöka bättra på min egen hutlöst dåliga biblostatistik. Bortsett från kurslitteratur ligger jag på stadiga 0 % de sista två månaderna...

Lyrans Noblesser sa...

Hmmm, hur räknar man om man först lånat böckerna på bibblan, läst dem och sedan gått och köpt dem? Eller hur räknar man om man lånat en cd-version av en bok på bibblan som man faktiskt har i sin bokhylla för att man vill lyssna på den?

Bokbabbel sa...

lisan: Nå, vissa av romanerna jag lånat och läst är ju faktiskt kurslitteratur :) Men jag ska fortsätta skriva om mina räder på biblioteket för att sparka dig i baken en aning :) Å andra sidan behöver jag en spark i baken för att bli duktigare att verkligen läsa alla böcker jag roffar åt mig i bokhandlarna :D

lyran: Hmm, aningen knepiga frågor, men Biblioteksoraklet anser att det räknas som biblioteksbok ifall den tillhörde biblioteket då du läste den. Och i princip hamnar väl då även de ljudböcker du beskrev i den kategorin!

Anonym sa...

Jaa, skriv mer och sparka på! :D

Lyrans Noblesser sa...

Så bra oraklet, då ser min procentsats något bättre ut :-D

Bokbabbel sa...

Oraklet gläder sig över att ha gjort lisan&lyran nöjda :)

Anonym sa...

Bra jobbat! Jag har bara blivit sämre på att gå till biblioteket, trots att vi har ett av Sveriges snyggaste (i Malmö alltså).

Men nu känner jag mig i alla fall inspirerad att börja gå dit lite oftare. Och lägga till en kolumn i my precious statistik, haha.

Bokbabbel sa...

a-lo: Ja om inte annat så för statistikens skull ;)

Anonym sa...

ja, gå till bibblan med er! och fråga bibliotekarierna om tips, det är åtminstone mitt bästa när folk gör.
Som bibliotekarie har jag förresten motsatt problem, jag lånar böcker jag läser och köper böcker jag ställer i hyllan. börjar bli orimligt.