onsdag, juli 21, 2010

Bra deckare med aka-porrvibes

Okänt offer av Tana French XXXX+
Ja, jag är den första att erkänna att grundförutsättningarna för den här boken är något knäppa: Dublinpolisen Cassie Maddox kallas till en mordplats bara för att hitta ett offer som är identisk lik henne och som dessutom använt sig av hennes gamla under cover-identitet Lexie Madison. Cassie Maddox kryper in i sin gamla identitet och spelar en Lexie som trots allt överlevde knivhugget. Hon flyttar in i Lexies rum i ett stort gammalt trähus där hon bor med sina bästa vänner, fyra doktorander (i litteraturvetenskap!). Om dagarna jobbar de allihop på Trinity College, om kvällarna restaurerar de det gamla huset och dricker vin.

Jag var lite skeptisk trots hypande recensioner (mer om dem här). Nu sällar jag mig glatt till dem som hypar: strunta i att det låter lite konstigt, för man kommer snabbt förbi det och dras sedan med! Bra deckare som kan läsas även av icke-deckarfantaster, check! Gammalt hus och belästa karaktärer, check! Aka-porrvibes, check! Tana Frenchs första bok Till skogs beställd, check!

11 kommentarer:

Helena sa...

Jamen, visst är den bra trots den knäppa storyn? Liksom, jag köper inte för fem öre att Cassie skulle ha en identisk kopia (som inte är hennes okända enäggstvilling!) och att hon sedan kan gå undercover och spela henne utan att någon blir misstänksam. Egentligen. Men eftersom allt annat är så bra funkar det. Och visst är det lite "Den hemliga historien"-lightvibbar?

"Till skogs" är också jättebra, och jag läser bok nummer tre, "Faitful Place" just nu. Också jättebra än så länge! Här är det Cassies chef Frank som är berättarjag.

Amy sa...

Jag har "Till skogs" i bokhyllan men har ej läst den än....blir väl att börja med den så fort jag är klar med boken jag håller på med nu. Finns "Okänt offer" i pocket?

Martina sa...

Okänt offer tyckte jag var jättebra, bättre faktiskt än Till skogs (det var nog den där stämningen mellan vännerna i huset som gjorde det). Men självklart är det lite löjligt att tänka sig att nån skulle kunna ha en dubbelgångare som är så lik en själv att man utan problem kan hoppa in och spela den personen...

Bokbabbel sa...

Helena: Exakt, knäpp bakgrundsstory men man glömmer liksom bort det och sjunker in i berättelsen. Eh, kanske dags att erkänna att jag ännu inte läste DHH... *hukar mig*

amy: jag vet faktiskt inte om den finns i pocket, men den kommer nog säkert snart. dags att plocka upp French ur bokhyllan iaf!

Martina: Ja, man glömmer ju nästan bort deckarintrigen när det är så mysigt i huset :) Ska hugga in på "Till skogs" snart, får se vad jag tycker!

Helena sa...

OJ! Måste mnog sätta mig och bearbeta det chockerande avslöjandet. :)

Amy, "Okänt offer" kom nyligen ut på svenska så det dröjer nog till nästa år förrän pocketen dyker upp. Den finns dock i engelsk pocket och heter då "The Likeness". Jag kan VERKLIGEN rekommendera att läsa Tana French på originalspråk. Alla irländska kraftuttryck försvinner helt i översättningen, och därmed en stor del av poängen med böckerna (iaf för mig).

Anonym sa...

Littvetnörden i mig vill VÄLDIGT gärna läsa den här! Och jag blir uppmuntrad av din kommentar av att även icke-deckarfantaster kan läsa, för annars hade jag möjligen kunnat bli lite avskräckt.

Hellre barfota än boklös sa...

Jag måste få inflika att jag inte uppfattade det så att ingen i huset blev misstänksam när Cassie/Lexie kom tillbaka till huset. Nu var det ett tag sedan jag själv läste boken men jag minns att det fanns fler detaljer som visade att de faktiskt hade fattat att Cassie inte var Lexie.

Bokbabbel sa...

Helena: Sorry att jag bara avslöjade det så där abrupt, borde kanske ha mjukat upp det lite, gett dig vinkar om saken ;)

Bokstavlarna: Ja, jag hoppas att du skulle gilla, men det tror jag nog!

Bokbabbel sa...

hellre barfota: Nåmen nu ska du inte spoila ;) Nja, håller inte riktigt med, de verkade nog vara ganska med på noterna

Helena sa...

Hellre Barfota... och Magix med möjlig spoiler alert för känsliga läsare: Nja, nog anade rumskamraterna att det var något som inte stod rätt till när Lexie kom tillbaka - men att någon av dem anade att Cassie inte var Lexie, det tror inte jag. Om en kompis beter sig märkligt efter en traumatisk händelse är väl inte direkt första tanken "Aaaaha! Det är en dubbelgångare som infiltrerat oss!". :)

Bokbabbel sa...

okej, det kan jag hålla med om helena, men rätt chill verkade ju nog gänget!