tisdag, december 08, 2009

Sookie goes Texas & Mississippi

Living Dead in Dallas av Charlaine Harris XXXX+
Del två i serien om servitrisen Sookie Stackhouse. Jag har tidigare läst del ett och var inte helt övertygad, men nu var det annat ljud i skällan. Kanske beror det på att jag har börjat se på tv-serien True Blood (baserad på bokserien för den som inte visste det) eller så var boken helt enkelt bättre.
Sookie får i egenskap av telepat ett uppdrag i Dallas där hon ska leta rätt på en försvunnen vampyr. Naturligtvis leder det ena till det andra och Sookie blir indragen i ett gräl med en vampyrfientlig sekt. Oj så jag läste, texten flöt på och jag med den. Glad att det finns fler böcker i boxen jag kan ta till! :)

Club Dead av Charlaine Harris XXXX
Många verkar älska vampyren Bill, själv har jag inte riktigt förstått mig på hans charm och det bekräftas i den här boken. Rätt lustigt att Sookie har hots för män till höger och vänster :D. Hon är nämligen ute och reser igen, till Jackson, Mississippi denna gång, eftersom Bill är försvunnen och det är upp till Sookie att rädda honom.
Visst kan jag förstå att True Blood-serien lättare tilltalar den breda massan, och jag saknar Tara från tv-serien då hon (i alla fall än så länge) har en väldigt undanskymd roll i böckerna. Däremot gillar jag Sookies funderingar som inte alls kommer fram i tv.
Läs böckerna och se serien är mitt råd! :)

10 kommentarer:

Red Fox sa...

Jag har fått för mig att jag inte gillar vampyrböcker, men jag gillar vampyrerna i TV-rutan... Snart kryper jag nog till korset och läser om Sookie Stackhouse... :-)

Bokbabbel sa...

jag är själv också väldigt förvånad, jag trodde inte att det här var något för mig men nu har jag läst tre böcker om Sookie samt Twilight-böckerna så kanske måste jag ändra min bild av mig själv :)

Maria sa...

Jag har just läst nr 6, 7 och 8 och tycker att de höll riktigt bra fart. Kan inte riktigt jämföra med de tidigare för det var ett tag sedan jag läste dem, men den första får i alla fall stryk av alla de andra.

Bokbabbel sa...

låter lovande! jullov here I come ;)

Arina sa...

Jag har bara läst första boken och gillar inte alls tv-serien. Jag gillar egentligen inte vampyrer, varken på tv eller i bokform, om de inte är hemska monster.

För mig var det just Sookie som gjorde boken bra och fick mig att vilja läsa mer. Eftersom hon har en mindre roll i True Blood tröttnade jag ganska fort.

Anonym sa...

Jag blev själv inte övertygad förrän efter ungefär halva bok tre, så det verkar definitvit så att den första boken är den svagaste i serien. Och håller helt med om Bill - osympatisk och tråkig!

Själv saknar jag både Tara och Lafayette som är mina stora favoriter i serien.

Bokbabbel sa...

arina: Så du läser alltså p.g.a. Sookie? kommit långt?

bokstavlarna: Åh ja, Lafayette är ju skoj!

Arina sa...

Bara första boken än så länge men planerar att fortsätta. Vi får väl se om intresset håller i sig.

a-lo sa...

Jag har också bara läst första boken (och sett första säsongen av True Blood). Jag tyckte boken höll bra klass, men saknar liksom du Tara. Ser ändå fram emot alla de andra i serien som jag ännu inte läst.

Jag måste också säga att jag tycker hbo-produktionen typecastat skådisarna väldigt bra utifrån hur de beskrivs i böckerna.

Bokbabbel sa...

arina: Ja det är ju ingen som säger att du måste läsa alla :) Jag skulle gärna sprida ut läsningen lite mer för att inte tröttna på serien, men i och med att jag lånat bokboxen får jag allt fortsätta plöja med endast lite parallelläsning

a-lo: har inte sett hela första säsongen ännu, men jag kan hålla med dig om att casten är bra