onsdag, december 02, 2009

Anders, Barbro och Barbara

Denna vecka har Lyran ett rätt kul tema i Tematrion; vi ska berätta om några (ja, tre allra helst :P) författare utågende från veckans namnsdagshjältar. Jag märkte att jag kom på några litterära figurer medan det var lite svårare med författare faktiskt.

1. Anders Paulrud. Fjärilen i min hjärna har ni väl inte missat? Om så är fallet rekommederar jag att ni genast surfar in till Tekoppen som generöst nog delar ut ett exemplar av boken!
2. Barbro Lindgren har skrivit en hel drös med barnböcker, kolla bara! Själv var jag av någon anledning alldeles omåttligt förtjust i Vems lilla mössa flyger? och framför allt Korken flyger då jag var liten. De böckerna hade dessutom en karta över landskapet på innerpärmarna, sådant får mig alltid på fall!
3. Barbara Wood. En av mina första vuxenböcker blev tegelstensromanen Sierskan, och ÅH så jag älskade den! Arkeologer, hackers, religösa mysterier (lite Da Vincikoden över det hela då jag tänker efter), millennieskiftet som närmade sig... Läste den (och hennes andra böcker) en massa gånger som ung (=yngre än vad jag är nu :P), och är ibland sugen på omläsning. Men tänk om det förstör mina fina minnen av den boken, det vill jag inte!

4 kommentarer:

Tekoppen sa...

Men tack! Så snällt med lite reklam :)

Spamord: lanlato

Bokbabbel sa...

anytime :)

Vad är den här grejen med att skriva upp spamordet, jag känner mig helt ute?

Tekoppen sa...

Jadu, jag hade funderat på att börja med det ett tag men inte "kommit mig för", så började Titta kommentera med spamord på min blogg och jag hakade på. Om det är mer omfattande än så har jag missat det helt, men man kan ju hoppas att det blir en ordentlig trend =P

Spamord: feivener

Bokbabbel sa...

kanske är det bara hos dig jag har sett det, men det gjorde uppenbarligen stort intryck på mig :)