tisdag, april 21, 2009

Tematrion goes Animal Planet

Hehe, dagens fjärde inlägg. Tydligen har jag mycket att säga i dag, och det kan hända att det inte blir speciellt mycket bloggat under den kommande veckan som jag tillbringar i Göteborg, så håll er i så fall till godo med dagens sats.

Lyrans Tematrio handlar denna gång om böcker där djur spelar en central roll. Jag kom att tänka på
-Philip Pullmans Den mörka materian-trilogi. Alla människor har en daimon (~själ) i djurform och huvudpersonen Lyra lär även känna t.ex. isbjörnar
- Pelle Svanslös-böckerna av Gösta Knutsson. Behöver väl ingen mer förklaring?
- Med Lill-Klas i kappsäcken av Gunnel Linde. Min pappas gamla bok om två syskon som åker på en resa till Köpenhamn med sin virriga faster(?) och sedan vinner en liten häst på zoo. En liten häst som de sedan, utan fasterns vetskap, försöker transportera med i en koffert på tåget tillbaka. Länge leve barnböckernas fantasirikedom! =)

3 kommentarer:

Titti sa...

Å! Hade ju alldeles glömt bort Lyra och hennes daimon! Där ser man. Ska försöka vila på hanen lite nästa tematrio! :-)

Bokbabbel sa...

Jag var själv lite stolt när jag kom på dem, och efter det förvånad över att ingen hittills tagit upp dem :)

Och inte är det ju något fel med att slänga upp de första man kommer på, blir ju mest "autentiskt" så!

Lyrans Noblesser sa...

Intressant med en daimon, undrar vad jag har :-) Nästa vecka blir det också lätt, om jag inte hinner byta tema vill säga.