tisdag, januari 06, 2009

Små recensioner

Här kommer ett inlägg med en hel del korta recensioner (som alla verkar ha fått nästan samma betyg...) över böcker jag läst före, under och efter jullovet. Haha, inlägget innehåller typ alla etiketter! ;)

"Car
eless in Red" av Elizabeth George XXX½
Hurra, äntligen en deckare igen!" tänkte jag. Och visst var den väl helt bra, men namnen var så underliga att jag hade svårt att hålla reda på vem som var vem, och då boken tog slut kändes det som om det egentligen inte hade hänt något; varken intrigmässigt eller på Lynleys och Havers personliga plan. Jaha liksom.

"The white Tiger" av Aravind Adiga XXX½
"Like all good Bangalore stories, mine begins far away from Bangalore."
Booker Prize-vinnare 2008. Själv är jag ingen större Indien-fantast, men trots att boken egentligen inte var i min smak föll jag ändå för den. Läs en mer utförlig rapport som jag håller helt med om här.

"Eclipse" av Stephanie Meyer XXXX-
Del tre av fyra i eposet om Bella och Edward (han är vampyr, ifall ni bott i ett rum avskilt från världen det senaste året och på så vis undgått att höra om dessa böcker). Först blev jag jätteirriterad på Edward som ska vara så macho och "beskydda" Bella från Jacob. Sedan började de prata lite (hurra!) men till sist blir jag irriterad på Edward igen, man kan inte vara sådär god hela tiden! Och Bella som hela tiden ska be om ursäkt om allt. Ska snart sluka nummer fyra samt se filmatiseringen av ettan, men sen är det nog lika bra att det är slut tror jag. Det är ju pinsamt att bry sig så pass mycket som jag ändå gör :P Hur ska det riktigt gå?

"Livets aviga och räta" av Kate Jacobs XXX-
Först kom det chick lit där man välvde in recept och matlagning. Nu tyckte Jacobs tydligen att det skulle vara jättepåhittigt och kul med att fläta in (höhö) lite stickningsbeskrivingar. Jag är varken ett fan av chick lit eller stickning, så loppet var egentligen kört redan från början. Ibland kändes den dessutom riktigt dåligt skriven. Slutet var dock överraskande!

"Tusen strålande solar" av Khaled Hosseini XXXX-
Som sista bok för år 2008 blev det denna bok som jag säkert är sist i världen med att ha läst. Visst var den ju bra, och visst rycktes jag med av ödena och blev upplyst om Afghanistans historia (jisses, det här har ju hänt under 90- och 00-talet!!) men var den faktiskt sååå bra?

"My Favourite Wife" av Tony Parsons XXX½
"They had the other kind of look, the look that Chinese women more frequently had - the look of women who had grown old before they were ever really young."
Parsons levererar som vanligt trygg och trevlig läsning som ibland har finurliga formuleringar och som jag gillar medan jag läser det men sedan hamnar upp i bokhyllan och i glömska, och alla hans böcker flyter liksom lite in i varandra.
Den här boken utspelar sig i Shanghai och det gillade jag, intressant att få in lite andra miljöer ibland! Trevligt!

"Vill du ha barn med mig?" av Åsa Jinder XXX½
Chick lit igen, men om ett lite allvarligare ämne - ofrivllig barnlöshet. Jag blir ledsen och kommer på mig själv med att hoppas på ett lyckligt slut. Förvånansvärt bra för genren tycker jag!

"Förgiftade äpplens klubb" av Lily Archer XXX½
Ungdomsbok om tre tonårstjejer som bildar en klubb för att hämnas på sina elaka styvmödrar. men strunt i det - den utspelar sig *trumvirvel* på en internatskola i New England! Aka-porr för hela slanten med andra ord, värd att läsa bara för det! ;) Och riktigt bra dessutom om än rätt förutsägbar.

"Invisible people" av Will Eisner XXX½
Graphic novel med tre "noveller" om olika ensamma och "osynliga" människor. Har sett finare teckningar, men ämnet är gripande och kryper in på huden, usch!

2 kommentarer:

Tekoppen sa...

Oj, det var inte lite böcker du recenserade där! Tråkigt att den vita tigern inte höll måttet.

Bokbabbel sa...

inte direkt "inte höll måttet", utan snarare bara inte min stils bok.

Jo, det blev en hel hög, så är det när man lever kappsäcksliv och inte har internetkontakt :)