torsdag, januari 08, 2009

Engelsmännen uttalar sig

Som lunchläsning blev det ett gammalt* nummer av Books Quarterly, bokhandelkedjan Waterstone's egna litterära tidskrift. En av artiklarna handlar om skandinaviska deckare och jag ler glatt och igenkännande. Men blir sur över sakfelet; It's a shame that its author [Stieg Larsson] will never be able to witness the success in languages other than his original Swedish. Bah, böckerna utgavs ju postumt och Stieg Larsson bevittnade inte sina böckers framgång på något språk!
Lustigt nog är det dock engelsmännen som tipsar mig om islänningen Yrsa Sigurdadottir och boken Last Rituals. Någon som vet nåt om den, kanske rentav har läst boken?

*) Inhandlat i London i mars. Åh London.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har läst något av Yrsa men lyckas inte utröna om det är den som heter Last rituals i engelsk översättning. Den jag läste heter Den som gräver en grav.

Ja... det var väl en okej deckare men inte så himla upphetsande. Snabbläst förvisso så du klämmer den nog på max ett par timmar.

Men om du inte har läst Laurie R King ännu så tycker jag att det är mycket bättre och mer värt tiden.

Bokbabbel sa...

Ok, ett tips till, vad kul! Tack för det!