tisdag, februari 05, 2008

Ture och temlorna

Inspirerad av gårdagens artikel i SvD beställde jag hem en samlingsvolym med de tre första böckerna om Ture Sventon;

"Ture Sventon, privatdetektiv" XXXX+
"Ture Sventon i öknen" XXXX-
"Ture Sventon i London" XXXX

Alla böckerna är skrivna av Åke Holmberg. Inspirerad av nostalgiresan, temlor, flygande mattor och saffransgula hus i Lingonboda läser jag på Wikipedia om de övriga böckerna - det finns sex till, varav en är en novellsamling. Men tydligen förekommer Vesslan, den flygande mattan och temlorna endast i de tre böckerna jag nyss läst. Vesslan klarar jag nog mig utan men mattan & temlorna känns som rätt viktiga ingredienser för Ture Sveton-böcker. Någon som läst de övriga? Håller de samma stil?

2 kommentarer:

Mikro sa...

Jag läste Ture Sventon-böckerna i min ungdom! Var kan man få tag i dem nu? Jag skulle gärna vilja att mina barnbarn kom i kontakt med en "äkta" detektiv!

Bokidioten sa...

Jo, ja har läst två av dem och de höll samma fina stil! Jag har fö bloggat (men faktiskt inte bluggat!) om dem ganska nyligen.

Ett tips till mikro: det är framförallt antikvariat som gäller. Där kan man få tag på dem. Någon gavs ut ganska nyligen av EBFA.